انواع بریج دندان: جایگزینی دندان از دست رفته

فهرست مطالب

انواع بریج دندان به سه دسته تقسیم می شوند. اگرچه هر سه مدل برای جایگزینی دندان از دست رفته و پر کردن جای آن به کار می رود، وضعیت دندان باقی مانده در دهان تا حد زیادی نوع بریج به کار رفته برای بیمار را تعیین می کند.

انواع بریج دندان:

بریج سنتی ثابت:

در این مدل، رایج ترین نوع بریج دندان، یک دندان مصنوعی با دو تاج در دهان قرار می گیرد که روی دو دندان طبیعی کنار فضای خالی دندان افتاده قرار می گیرند. دو دندان طبیعی کناری معمولا باید کمی تراشیده شوند و سایز آنها کوچک تر شود تا فضای کافی برای تاج و بریج ایجاد شود. دو تاج و دندان مصنوعی یه صورت یک واحد هستند و این ترکیب در دهان بیمار قرار داده می شود. همان طور که نام آن القا می کند، بریج ثابت را پس از اتصال نمی توان برداشت. بریج سنتی ثابت مناسب افرادی است که در دندان های مجاور خود دارای مواد پر کننده هستند زیرا این مواد می توانند به عنوان پایه ای برای تاجی به کار روند که روی دندان طبیعی بیمار قرار داده شده است.

بریج باند شونده با رزین:

در بین انواع بریج دندان این مدل ارزان تر از مدل ثابت است اما متاسفانه کاربرد آن برای همه امکان پذیر نیست. معمولا بریج باند شونده با رزین صرفا به بیمارانی توصیه می شود که دندان های مجاور سالم و طبیعی دارند. افرادی که دندان های ناسالم و ضعیفی دارند یا در بیمارانی که دندان های مجاور دارای پرشدگی بزرگی است، استفاده از بریج باند شونده با رزین امکان پذیر نیست. این بریج ها بیشتر برای جایگزینی دندان هایی استفاده می شوند که تحت فشار جویدن قرار ندارند و معمولا برای دندان های پیشین رایج هستند. در این مدل، دندان جایگزین مصنوعی با نوار فلزی یا بال و رزین به دو دندان مجاور طبیعی متصل می شود. برخی از بیماران این مدل بریج دندان را ترجیح می دهند زیرا نیاز به اصلاح و کار کمتری بر روی دندان های مجاور است.

بریج کانتی لور:

در بین انواع بریج دندان این مدل نیز اغلب برای دندان های پیشین و دندان هایی به کار می رود که تحت فشار زیاد حاصل از جویدن قرار ندارند. این نوع بریج معمولا زمانی استفاده می شود که بیمار تنها در یک طرف بریج دارای دندان طبیعی است. بر خلاف سایر انواع بریج دندان، بریج کانتی لور طوری طراحی شده است که تنها در یک طرف دندان طبیعی نصب شود.

پیش از شروع درمان، با متخصص دندانپزشکی در مورد طول عمر، طبیعی ترین نتیجه و تناسب مدل های بریج با سایر دندان های خود مشورت کنید.

منبع:

dentalfind

مطالب مشابه

3 پاسخ

  1. سلام. من سال پیش دندانمو بریج کار کرد داندانپزشکم. و به شدت پشیمانم. و زشته بگم دکترم اصلا ب من این توصیحاتی شما دادین را نداد و کلا روکش کار کرده. انگار اونجای دهنم سفت یجا چسبیده. من واقعا همیشه نفرینش میکنم. الانم که همش سایتارو میگردم ببینم چطور روکشو در بیاریم و واقعا اون پل را ( روکش فضایخالی ) را بردارم . بعد یکسال به شدت اذیت میشم و هنوزم راحت نیستم. من به عنوان یک قربانی شاید اصلا توصیه روکش مخصوصا بریج را نمیکنم. وافعا بده دقیقا مثل مصنوعی. طوری که دندونای سلامت تراشیده میشن . من واقعا این تراشیده شدن را نمیدونستم. خیلی بده. اگر واقعا راهکاری دارین ب من ارایه بدین لطفا که چطور اون بریج را بردارم درحالی که مجبورا روکشهای دندونای دوروری همون سر جاشون بمونن؟؟ البته اگر بشه روی دوندای تراشیده کار کیرد که برگردن خوب میشه. برا من فک بالاست و دندونای چپ ۵۶۷ هست. بعد اون انگار مثل دیوونه ها شدم. قسمت چپم انگار چسبیده یه جا و اصلا راحت نیستم. تو جوونی حس پیری پیدا کردم. خدا ازش نگدره که ب من نگفت عیبهاشو . بنطرم عیبهاش زیاد تره.اگر میتونید راهنماییم کنید در ایمیل یا اینجا. تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *