بدترین نوشیدنی ها برای دندان شما: اسیدی و شیرین

فهرست مطالب

همه می دانند که برخی غذاها برای دندان مضر هستند. بالای این فهرست را چند مورد مواد غذایی مانند مواد سخت، آب نبات های چسبنده و غذاهای شیرین که بین دندان ها گیر می کنند، اشغال کرده اند. اما در این بین سهم نوشیدنی ها فراموش شده است. گاهی نوشیدنی ها حتی از آب نبات هم برای دندان های شما بدتر هستند. در این مطلب بدترین نوشیدنی ها برای دندان فهرست شده است.

نوشیدنی ها می توانند به دو روش متفاوت سلامت دهان و دندان ما را به خطر بیاندازند. بسیاری از آنها حاوی مقدار زیادی قند هستند که می توانند باعث تشکیل حفره و باکتری در دهان شوند. برخی دیگر بسیار اسیدی هستند و مینای دندان را دچار فرسایش می کنند. دسته ای دیگر هم اسیدی و هم شیرین هستند و از این منظر دو برابر خطر دارند. در زیر پنج مورد از بدترین نوشیدنی ها برای دندان آورده شده است. به احتمال زیاد شما هر روز حداقل یکی از آنها را مصرف می کنید. اما سعی کنید در برابر این وسوسه مقاومت کنید. در آخر این فهرست جایگزین های بهتری به شما پیشنهاد می کنیم

بدترین نوشیدنی ها برای دندان:

قهوه:

در فهرست بدترین نوشیدنی ها برای دندان احتمالا هیچ یک برای دندان های شما بدتر از قهوه نیست. جدا از لکه هایی که روی دندان ایجاد می کند، این نوشیدنی تلخ، بسیار اسیدی است و اغلب پر از شکر هم هست. بنابراین برای مینای دندان نیز بسیار مضر است. هر فنجانی که از این نوشیدنی مصرف می کنید، مقدار زمانی را که باید در مطب دندان پزشک صرف کنید افزایش می دهید.

چای:

از نظر ایجاد لکه و رنگ زرد روی دندان، چای بهتر از قهوه است. اما این نوشیدنی هم بسیار اسیدی است و بسیاری از مردم ترجیح می دهند آن را با قند شیرین کنند. البته اگر بر وسوسه های خود غلبه کنید، چای بدون شکر، به دلیل دارا بودن فلوراید طبیعی، برای دندان های شما خوب است. اما فراموش نکنید که در هر صورت مصرف بیش از حد آن با زرد شدن دندان همراه است.

نوشیدنی های انرژی زا:

نوشیدنی های انرژی زا مانندMonster و Red Bull و همچنین نوشیدنی های ورزشی مانند Gatorade حاوی مقادیر زیادی قند و اسیدیته هستند. به عنوان یک قاعده کلی، هر نوشیدنی که دندان های شما را رنگی کند، برای شما خوب نیست.

سودا و نوشابه:

سودا و نوشابه های گازدار به همان دلایل ذکر شده برای نوشابه های انرژی زا برای شما مضر هستند. آنها پر از اسیدیته و شکر هستند. کوکا کولا در واقع اسیدی ترین نوشیدنی موجود است. اگر بخواهیم با شما صادق باشیم، بهتر است یک قوطی آب نبات مصرف کنید تا این که همان مقدار نوشابه بنوشید.

آب میوه:

آیا می دانستید که به بیشتر آب میوه های بسته بندی شده شکر اضافه شده است؟ شاید عبارت طبیعی روی آنها حک شده باشد، اما واقعیت چیز دیگری است. آبمیوه هایی مانند آب لیمو، مانند آب پرتقال و گریپ فروت، به خصوص اسیدی هستند، و مصرف هر روزه آنها تهدیدی برای مینای دندان شما به شمار می رود.

الکل:

نوشیدنی های الکلی از جنبه های زیادی برای شما مضر هستند. برخی از آنها مانند شراب بسیار اسیدی هستند و باعث لکه دار شدن دندان ها می شوند. برخی دیگر حاوی مقدار زیادی قند هستند، برخی حتی از قند ساخته شده اند! باکتری های دهانی عاشق آنها هستند و در دهان شما به سرعت تکثیر می شوند. الکل با خشک کردن دهان استعداد ابتلا به پوسیدگی و بیماری های لثه را نیز افزایش می دهد. همچنین، مصرف نوشیدنی های الکلی به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.

 نوشیدنی های مناسب؟

به دنبال یک نوشیدنی مناسب برای دندان هایتان هستید؟ یک لیوان شیر! کلسیم موجود در شیر به قوی شدن دندان ها و استخوان هایتان کمک می کند. آب نیز یک انتخاب عالی است، به خصوص آبی که با فلوراید غنی شده است و به محافظت از دندان ها کمک می کند. چای رقیق و آب میوه تازه و خانگی نیز بهتر از نوشیدنی های صنعتی هستند. اگر واقعا به نوشابه نیاز دارید، ماالشعیر گزینه بهتری است.

برای کاهش آسیب به دندان های خود ناشی از نوشیدنی های ناسالم، هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. پس از مصرف بدترین نوشیدنی ها برای دندان حتما دهان خود را با آب بشویید و هر شش ماه برای معاینه به دندان پزشک مراجعه کنید.

منبع

discoverdentalhouston

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *