برگشت درمان ارتودنسی: علل و گزینه های درمان

فهرست مطالب

این بهترین روز درمان ارتودنسی شماست، روزی که بالاخره بریس ها برداشته می شوند! ریتینر خود را از ارتودنتیست دریافت می کنید و مراقبت های مربوط به آن را در خاطر می سپارید. خب در روزها و هفته های اول هر شب با دقت مسواک می زنید، نخ دندان می کشید و از دندان های زیبای خود مراقبت می کنید. در آخر هم ریتینر را در دهانتان می گذارید. ماه ها می گذرد و ناگهان متوجه می شوید که اصلا یادتان نمی آید آخرین بار کی از ریتینر استفاده کردید! اصلا آن را کجا گذاشته اید؟ در اینجاست که ممکن است با برگشت درمان ارتودنسی مواجه شوید.

روزها می گذرند و زندگی در جریان است. هر روز تماس با ارتودنتیست برای تعیین زمان معاینه به انتهای لیست کارهای روزمره می رود و نوبتش نمی شود. یک روز زبانتان را روی دندان های خود می کشید و احساس می کنید یک چیزی درست نیست. به آینه نگاه می کنید و خشکتان می زند! چرا این طور شده است! دندان های شما تغییر مکان داده اند و حالا بالاخره باید با ارتودنتیست تماس بگیرید.

برگشت درمان ارتودنسی دلیل اصلی اصرار ما برای پیگیری معاینات دندانپزشکی است. به همین دلیل دندانپزشکان اصرار دارند بیماران خود را هر دو ماه، شش ماه و در نهایت هر 18 ماه پس از برداشتن بریس ببینند. به همین دلیل است که اصرار داریم از ریتینر تا آخر عمر استفاده کنید. برای پیشگیری از تغییر موقعیت دندان ها، از ریتینر باید هر روز و پس از مدتی حداقل چند روز در هفته استفاده شود. گاهی نیز یک ریتینر سیمی دائمی پشت دندان های فک پایین چسبانده می شود، زیرا این دندان ها به سرعت تغییر جهت می دهند. چنانچه هنگام استفاده از ریتینر متوجه تنگ شدن آن شده اید، علامت تغییر جهت جزئی دندان هاست و باید از آن بیشتر از قبل استفاده کنید.

علل برگشت درمان ارتودنسی:

ساختار دندان هایی که تازه مرتب شده اند باید پس از تکمیل درمان ثابت شود. پس از گذشت مدتی دندان ها ثابت می شوند اما خطر برگشت درمان ارتودنسی همیشه وجود دارد. به دلیل تمایل دندان های طبیعی برای بازگشت به محل قبلی خود باید همواره از ریتینر استفاده شود. عوامل متعددی باعث عود درمان ارتودنسی می شود، از جمله:

دندان قروچه:

نیرویی که دندان قروچه به دندان های پایین وارد می کند باعث می شود فک رو به جلو حرکت کند. بسیاری از افراد به طور ناخودآگاه در خواب دندان قروچه می کنند.

ژنتیک:

حتی اگر دندان های دائمی به صورت مرتب رشد کنند، ژنتیک می تواند باعث شود آنها در بزرگسالی تغییر مسیر پیدا کنند.

از دست دادن دندان:

افتادن دندان ها باعث ایجاد فضایی خالی در دهان می شود که موجب حرکت دندان های مجاور به این فضا می گردد. حرکت دندان ها به سمت فضای خالی به نامرتب شدن دندان ها ختم می شود.

عدم استفاده صحیح از ریتینر:

در صورتی که بیمار دستورالعمل های دندانپزشک را در مورد نحوه استفاده از ریتینر رعایت نکند، احتمال عود درمان بسیار زیاد است.

گزینه های اصلاح:

هر چند که تغییر مکان دندان ها ناامید کننده است، اما از گزینه های زیر می توان برای درمان استفاده کرد:

نظارت:

در صورتی که آسیبی به ریتینر شما وارد نشده است، از آن به درستی استفاده کرده اید و تغییر مکان دندان ها جزئی است، می توان همه چیز را به همان صورت که هست رها کرد و تنها بر تغییرات نظارت کرد. ارتودنتیست نیز می تواند افزایش تغییرات را در دهان شما زیر نظر بگیرد و اقدامات درمانی در اولین فرصت ممکن انجام شود.

ساخت ریتینر جدید:

هنگامی که تغییرات جزئی باشد، با ساخت یک ریتینر جدید می توان موقعیت دندان ها را تا حدی اصلاح کرد. این امر به زمان مراجعه بیمار برای درمان مجدد بستگی دارد.

درمان مجدد:

زمانی که تغییر موقعیت دندان ها تا حد زیادی قابل توجه است، درمان مجدد ارتودنسی پیشنهاد می شود. این درمان می تواند شامل استفاده از بریس های فلزی، شفاف، یا حتی اینویزیلاین باشد. برای بررسی گزینه های درمانی باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چیزی که توجه به آن مهم است این است که تمام موارد تغییر مکان دندان به دلیل استفاده ناصحیح از ریتینر نیست. در برخی موارد تغییر مکان جزئی دندان ها پس از برداشتن بریس و حتی با استفاده از ریتینر مورد انتظار است.

مهمترین وظیفه بیمار در این دوره استفاده صحیح از ریتینر و بررسی دقیق آن از نظر بروز هرگونه فرسودگی و آسیب است. در صورتی که متوجه آسیب به ریتینر خود شدید، هر چه سریع تر با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

منبع:

wilkandwilk

identityortho

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *