سدیشن در دندانپزشکی اطفال: نکات مهم

فهرست مطالب

برخی از کودکان در زمان مراجعه به دندانپزشک احساس اضطراب دارند و نمی توانند آرام روی صندلی بنشینند. در این شرایط دندانپزشک ممکن است استفاده از دارویی برای کمک به آرامش بیمار را توصیه کند. در این روش، بیمار قادر به پاسخگویی و شنیدن صداها هستید و در عین حال، آرام و نیمه هشیار است. زمانی که صحبت از سدیشن در دندانپزشکی اطفال می شود، ایمنی از هر چیز دیگری برای والدین مهم تر است. سدیشن برای اغلب بیماران یک روش بسیار امن است. این روش می تواند به انجام دقیق درمان و آرامش بیمار کمک کند.

انواع روش های سدیشن در دندانپزشکی اطفال:

از روش های مختلفی برای بیهوشی اطفال در دندانپزشکی استفاده می شود که کاربرد هر یک به شدت اضطراب، میزان همکاری و نوع درمان بستگی دارد. آرام بخش خوراکی، اکسید نیتروژن و تزریق وریدی از انواع سدیشن در دندانپزشکی اطفال هستند.

اکسید نیتروژن:

اکسید نیتروژن یا گاز خنده یکی از انواع سدیشن در دندانپزشکی اطفال است که در کودکی استفاده می شود که دچار اضطراب خفیف تا متوسط است. در این روش، دندان پزشک ماسکی از اکسید نیتروژن و اکسیژن را روی صورت بیمار قرار می دهد و از بیمار می خواهد که از طریق بینی و نه دهان نفس بکشد. سپس کودک در عرض پنج دقیقه احساس آرامش می کند.

تاثیر این روش خفیف است، و به سرعت از بدن حذف می شود. در این روش کودک بیدار می ماند و می تواند به دندانپزشک پاسخ دهد. زمانی که گاز قطع شود، تاثیر آن فورا از بین می رود. در پایان این روش اکسیژن خالص به بیمار داده می شود تا اکسید نیتروژن باقی مانده را پاک کند.

اگر کودک مایل به استفاده از ماسک نباشد، این روش گزینه خوبی برای سدیشن در دندانپزشکی اطفال نخواهد بود. به علاوه، استفاده از این گاز در برخی کودکان موجب بروز تهوع می شود.

آرام بخش خوراکی:

کودکانی که بیشتر مضطرب هستند، به چیزی قوی تر از گاز خنده به عنوان سدیشن در دندانپزشکی اطفال نیاز دارند. آرام بخش خوراکی از طریق دهان به بیمار داده می شود. از سوی دیگر به محض رسیدن بیمار به مطب یا بیمارستان قابل اجراست. این روش معمولا 20 دقیقه فرصت برای کار بر روی دندان در اختیار پزشک قرار می دهد. آرام بخش خوراکی بیماران را به خواب نمی برد، اما به آنها کمک می کند تا آرام باشند.

در زمان انتخاب نوع داروی بیهوشی، دندانپزشک به موارد زیر توجه می کند:

  • سطح اضطراب
  • توانایی همکاری کودک
  • نوع درمان

این روش سدیشن در دندانپزشکی اطفال موجب می شود که کودک احساس خواب آلودگی کند اما همچنان نیمه هوشیار است. این روش دارای عوارضی مانند تهوع و استفراغ در پی استفاده از برخی داروهاست.

پیش از استفاده از این روش، دستورالعمل هایی شامل موارد زیر به شما داده می شود:

  • امکان خوردن یا نوشیدن پیش از درمان
  • انتظارات پیش از درمان
  • مراقبت های پس از درمان

آرام بخش وریدی:

از دیگر روش های سدیشن در دندانپزشکی اطفال می توان به آرام بخش وریدی اشاره کرد که دارو از طریق یک سوزن وارد بدن بیمار می شود. معمولا پزشک برای اجتناب از ترساندن کودک، پیش از وارد کردن سوزن به پشت دست وی، از گاز اکسید نیتروژن استفاده می کند. پس از بیهوش شدن کودک از لوله ای برای کمک به تنفس وی استفاده می شود.

پیش از سدیشن در دندانپزشکی اطفال رعایت چه نکاتی ضروری است؟

تحقیقات نشان می دهد که کودک زمانی پروسه بیهوشی را بهتر تحمل می کند که والدین خود تحمل بالایی داشته باشند و به کودک کمک کنند.

رعایت موارد زیر قبل از شروع کار اهمیت زیادی دارد:

  • از حداقل سه ساعت قبل از انجام درمان چیزی شامل نوشیدنی و مواد غذایی به کودک ندهید. استفاده از داروهای بیهوشی ممکن است موجب بروز تهوع در بیمار شود. پر بودن معده، احتمال ورود مواد به مسیر ریه و خفگی بیمار را افزایش می دهد.
  • روز قبل از نوبت دندانپزشکی به کودک غذاهای سبک بدهید تا معده اش راحت باشد.
  • در روز درمان، به کودک لباس های راحت و دکمه دار بپوشانید تا آماده کردن بیمار برای درمان راحت تر و سریع تر انجام شود.

در طول درمان، والدین چگونه می توانند به کودک کمک کنند؟

برخی از دندانپزشکان ترجیح می دهند درمان بدون حضور والدین انجام شود. اگر دندانپزشک فرزند شما اجازه حضور شما را در اتاق می دهد، انجام کارهای زیر از سوی شما در حفظ آرامش کودک مفید است:

  • به همراه داشتن اسباب بازی های محبوب کودک
  • گرفتن دست کودک در دست
  • به همراه نیاوردن سایر کودکان برای تمرکز کامل بر کودک بیمار
  • حرف زدن با کودک و شعر خواندن

آیا برای سدیشن در دندانپزشکی اطفال از متخصص بیهوشی استفاده می شود؟

در صورت استفاده از سدیشن در دندانپزشکی اطفال حصول اطمینان از ایمنی بیمار در طول کار اهمیت زیادی دارد. در طول کار بر روی دندان، سطح اکسیژن خون، فشار خون، دمای بدن و ضربان قلب بیمار کنترل می شود. در صورت استفاده از روش هایی مانند تزریق وریدی یا بیهوشی کامل، حضور متخصص بیهوشی بر بالین کودک ضروری است و این کار در بیمارستان یا کلینیک انجام می شود.

بعد از اتمام درمان چه اقداماتی باید انجام شود؟

در بیمارستان بعد از اتمام کار، معمولا از والدین خواسته می شود که مدتی را در کنار کودک بمانند. کودک ممکن است دچار بیحالی یا سرگیجه باشد. علاوه بر این ممکن است احساس تهوع کند. دو بزرگسال باید کودک را تا خانه همراهی کنند. یکی رانندگی کند و دیگری تنفس بیمار را چک کند.

اثرات طولانی مدت بیهوشی عبارتند از:

  • بیحالی
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی تا 24 ساعت
  • و حالت تهوع.

بنابراین روز بعد از عمل کودک باید استراحت کند.

ملاحظات پس از اتمام کار بر روی دندان کودک چیست؟

برای چند ساعت اول پس از عمل، بهتر است کودک چیزی مصرف نکند. یک ساعت پس از عمل می توان با کمی آب شروع کرد. در صورت فقدان استفراغ، نیم ساعت بعد می توان به کودک غذایی نرم و سبک داد. تا روز بعد یا زمانی که پزشک تعیین کند، کودک باید فقط غذاهای نرم بخورد. چنانچه کودک دچار استفراغ، درد شدید، خونریزی شدید یا تب شود، والدین باید بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرند.

بی خطر بودن استفاده از سدیشن در دندانپزشکی اطفال ثابت شده است. این روش امکان انجام کار برای کودک را با دقت و آرامش کامل فراهم می آورد.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *