تاثیر کلر استخر بر دندان: فرسایش مینای دندان

فهرست مطالب

کلر یک عامل ضد میکروبی است که در آب آشامیدنی و استخرهای شنا به کار می رود تا باکتری های مضر کشته شوند. اگر چه کلر به عنوان یک ماده شیمیایی ضد عفونی کننده لازم است، اما تاثیر کلر استخر بر دندان موجب نگرانی شده است.

میزان کلری که در آب شهری افزوده می شود آن قدر نیست که موجب نگرانی برای ایجاد مشکلات دندان شود. اما غوطه ور شدن در جکوزی های خانگی و شنا کردن در استخرهای محلی می تواند دندان را در معرض موادی قرار دهد که ممکن است برای مینای دندان مضر باشند.

تاثیر کلر استخر بر دندان:

در استخرهایی که میزان کلر بالایی دارند، سطوح pH به قدری است که می تواند موجب فرسایش مینای دندان شود چرا که آب در طول جلسه شنا وارد دهان شما می شود. در سال های اخیر، شواهد بیشتر و بیشتری نشان دهنده ارتباطی بین کلر نامناسب استخر و آسیب به دندان بوده است.

کالج دندانپزشکی دانشگاه نیویورک در سال 2010، داده هایی را از بیماری جمع آوری کرد که از پنج ماه قبل از حساسیت دندان، لکه های تیره، و از دست رفتن شدید مینای دندان شکایت داشته است. وی که برای افزودن کلر به استخر از یک متخصص کمک نمی گرفت، دچار فرسایش شدید مینای دندان به دلیل pH كمتر از 7 آب استخر شده بود.

زمانی که مینای دندان از بین می رود، دندان تغییر رنگ می دهد، لبه دندان های پیشین شفاف به نظر می رسد و در مراحل بعدی فرد دچار حساسیت شدید دندان به تغییر دمای مواد غذایی می شود. زمانی که مینای دندان دچار فرسایش، ترک یا شکستگی شود، بدن نمی تواند آن را ترمیم کند.

پرهیز از تاثیر کلر استخر بر دندان:

از آنجا که سطح pH آب با چشم قابل اندازه گیری نیست، از کجا بدانیم که آب برای دندان های ما امن است؟ اصول زیر را رعایت کنید تا تاثیر کلر استخر بر دندان را به حداقل برسانید:

زمانی که می خواهید از استخرهای عمومی استفاده کنید، به لبه ها و نردبان های استخر توجه کنید. آب استخری که بسیار اسیدی باشد، این سطوح را دچار خوردگی می کند. اگر متوجه فرسایش در نقاطی از استخر شدید، آب می تواند همین کار را با دندان شما نیز انجام دهد.

اگر دارای استخر خانگی هستید، هرگز به دلایل اقتصادی به صورت سر خود به آب استخر کلر اضافه نکنید. حداقل هفته ای یک بار pH آب را اندازه گیری کنید و از یک متخصص برای این کار کمک بگیرید.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *