تاول خونی در دهان: علائم، علل و درمان

تاول خونی کیسه ای پر از مایع است که در زمان وارد شدن آسیب به لایه بالایی پوست رخ می دهد. این مایع عموما شفاف است و از بافت آسیب دیده حاصل شده است. زمانی که مایع جمع می شود، تاول شکل می گیرد و به صورت یک مانع از وارد شدن آسیب بیشتر به پوست محافظت می کند. گاهی تاول خونی در دهان یا کناره زبان نیز دیده می شود.

علائم:

در اغلب موارد تاول خونی در دهان به قدری بزرگ است که می توانید آن را ببینید یا با زبان خود حس کنید. ممکن است این تاول در هر جایی از دهان مانند لپ، زبان، یا حتی داخل لب ها دیده شود. ممکن است هر بار یکی یا چند تا از آنها در دهان ظاهر شود.

رنگ تاول خونی در دهان از قرمز تیره تا بنفش متنوع است و اغلب تا زمان بهبودی دردناک هستند. وجود این تاول در دهان مسواک زدن و غذا خوردن را دشوار می کند.

تاول خونی در دهان در مقایسه با سایر زخم ها:

تاول های خونی، آفت دهان، زخم تب و سایر زخم ها ممکن است در دهان دیده شوند و اغلب همه آنها قرمز هستند. با این حال تفاوت هایی هم بین آنها وجود دارد.

آفت دهان:

آفت دهان معمولا به شکل زخم های قرمز در عوض رنگ قرمز تیره یا بنفش تاول خونی دیده می شود. روی آن نیز با فیلم سفید یا زرد رنگی پوشانده شده است.

زخم تب:

زخم تب معمولا با تب و تورم غدد لنفاوی شکل می گیرد در حالی که تاول خونی بدون هیچ هشداری به وجود می آید.

علت:

بروز تاول خونی در دهان به علل مختلفی ارتباط داده شده است، که عبارتند از:

• تروما
  • آلرژی به غذاهایی با اسیدیته بالا
  • تعداد پلاکت پائین خون
  • داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی
  • استفاده از دندان مصنوعی جدید که مناسب فرم دهان و لثه نیست
  • شروع درمان ارتودنسی و مالش بریس به دهان

درمان:

بیشتر تاول های خونی سریع می آیند و می روند و به هیچ گونه درمانی نیاز ندارند. از روش های زیر برای تسریع بهبودی می توانید استفاده کنید:

• برای کاهش درد می توانید از مسکن های بدون نسخه یا کمپرس یخ روی محل آسیب دیده استفاده کنید.
  • از غذاهایی که باعث تحریک تاول می شود مانند غذاهای تند، نمکی، گرم و ترش اجتناب کنید.
  • از ترکاندن تاول اجتناب کنید. این کار ریسک ابتلا به عفونت و تاخیر در بهبودی را افزایش می دهد. تاول به خودی خود از بین خواهد رفت.

زمان مراجعه به پزشک یا دندانپزشک:

همان طور که گفته شد در بیشتر موارد تاول خونی به خودی خود بهبودی می یابد. اما اگر دچار موارد زیر شدید، حتما به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید:

• در صورتی که تاول به قدری بزرگ است که مانع از تنفس و بلع مواد غذایی می شود.
  • بیش از یک یا دو هفته درمان آن طول کشیده است.
  • به قدری دردناک است که روند روزمره شما را مختل کرده است. ممکن است دندانپزشک بتواند برای شما یک دهانشویه خاص تجویز کند.
  • در صورت عود مکرر تاول خونی دهان
  • در صورت شک به عفونی شدن آن که با تخلیه چرک و بافت قرمز دور تاول مشخص می شود.
  • در صورتی که تاول در اثر استفاده از دندان مصنوعی جدید یا بریس ارتودنسی به وجود آمده است، مراجعه به دندانپزشک برای اصلاح پروتز یا بریس ضروری است.

healthline

1. با عرض سلام و احترام. علت ایجاد تاول خونی لثه چیست؟ آیا ممکن است نشانه تومور لثه باشد ؟ با تشکر

2. سلام من دقیقا زیر زبانم خون مردگی های زیادی وجود دارد بغیراز دورگه زیر زبان خون مردگی های دیگری وجود دارد دلیلش چیست و باید پیش چه دکتری بروم؟؟؟