جراحی سینوس لیفت: افزایش تراکم فک

فهرست مطالب

ایمپلنت یکی از روش های محبوب جایگزینی دندان های از دست رفته است. اما امکان انجام این روش در همه افراد وجود ندارد. یکی از دلایل شکست جراحی در برخی بیماران، فقدان استخوان کافی در ناحیه انتهایی دهان است. در این صورت تنها راه استفاده از ایمپلنت، روشی به نام جراحی سینوس لیفت است که با هدف افزایش ضخامت استخوان فک بالا انجام می شود.

جراحی سینوس لیفت چگونه انجام می شود؟

تکنیک خاصی که دندانپزشک برای انجام جراحی به کار می گیرد در هر فرد متفاوت است. اما به صورت روتین جراحی به شکل زیر انجام می شود:

جراح در قسمت گونه در جایی که قرار است ایمپلنت قرار گیرد برشی در بافت لثه می دهد. پس از ایجاد برش، جراح بافت لثه را برمی گردارند و به سطح استخوان در زیر آن دسترسی می یابد.

استخوان به نحوی برش داده می شود که به شکل یک در متحرک تبدیل شود. سپس این بخش متحرک استخوان به آرامی به سمت بالا و درون حفره سینوسی فشار داده می شود.

این حرکت در استخوان باعث می شود که غشا سینوسی همراه با آن حرکت کرده و به محل جدید و بالاتری منتقل شود.

سپس فضای خالی زیر آن با مواد پیوند استخوان پر می شود تا استخوان جدید برای قرارگیری ایمپلنت در این ناحیه به وجود آید.

پس از منتقل شدن مواد پیوند استخوان به محل مورد نظر، فلپ بافت لثه به جای خود بازگردانده شده و زخم بسته می شود.

در برخی بیماران، پس از انجام جراحی سینوس لیفت در همان جلسه امکان قرار دادن ایمپلنت نیز وجود دارد. با این حال در بیشتر موارد دندانپزشک زمانی بین چهار تا نه ماه را برای بهبودی بافت استخوان و لثه پیش از قرارگیری ایمپلنت در نظر می گیرد. این دوره زمانی بسته به نوع مواد پیوند استخوان مورد استفاده در هر فرد متفاوت است.

مواد پیوند مورد استفاده:

برای انجام جراحی سینوس لیفت از مواد پیوند استخوان متفاوتی استفاده می شود. این روش ها عبارتند از:

در برخی موارد از استخوان خود بیمار استفاده می شود. این استخوان از محل دیگری در دهان یا یکی از استخوان های بدن مانند استخوان تیبیا یا لگن گرفته می شود.

در برخی موارد از استخوان یک جسد انسانی یا گونه ای دیگر (به عنوان مثال گاو) استفاده می شود که در این صورت باید از بانک پیوند بافت خریداری شود.

جایگزین دیگری برای انجام جراحی سینوس لیفت استفاده از مواد پیوند مصنوعی مانند هیدروکسی آپاتیت است.

انتخاب نوع روش جراحی و مواد پیوند به شرایط شما و تشخیص دندانپزشک و جراح بستگی دارد.

منبع:

animated-teeth

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *