جراحی لثه: کاهش عوارض آن

امروزه جراحی لثه درد و عوارض کمتری نسبت به قبل دارد. با این حال، رسیدن به بهترین نتیجه هنوز هم به نحوه مراقبت شما از خود پس از جراحی بستگی دارد. در ادامه برخی روش های کاهش عوارض پس از جراحی لثه آورده شده است.

۲۴ ساعت پس از جراحی:

هدف اصلی در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی لثه جلوگیری از تورم، منشأ اصلی ناراحتی و درد پس از عمل، است. می توانید با استفاده از کمپرس سرد یا گرم و قرار دادن آن بر روی صورت از ورم جلوگیری کنید. بهتر این است که هر ۵ دقیقه یک در میان کیسه یخ را روی صورت و تکه های یخ، آب سرد یا بستنی را داخل دهان قرار دهید. هدف این است که ناحیه جراحی شده را با راهکار ۵ دقیقه در میان تا جایی که امکان دارد سرد نگه دارید.

غذاهای مجاز پس از جراحی لثه:

برای کمک به کاهش ورم، تنها باید از غذاهای سرد و نرم (ژله، ماست، بستنی و غیره) استفاده کنید. روز بعد می توانید از غذاهای گرم تر مانند سوپ، پوره سیب زمینی یا پاستا نیز استفاده کنید و همچنین تا جایی که امکان دارد دهان را با آب نمک گرم شستشو دهید. از مصرف غذاهای ترد مانند چیپس، بیسکوئیت یا پاپ کرن تا چند روز خودداری کنید تا محل جراحی شده عاری از ذرات باقی بماند.

نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟

هم اکنون با یک کلیک نوبت بگیرید

داروها:

دندانپزشکان معمولا داروهایی را در دوره بهبود فرد تجویز می کنند:

• مسکن ها (معمولا از خانواده آسپرین یا ایبوپروفن) برای ورم و درد
  • آنتی بیوتیک ها
  • و دهانشویه های آنتی باکتریال برای جلوگیری از رشد باکتری ها.

برای هر دارو حتما دستورالعمل های داده شده را رعایت کرده، دوز مناسب را مصرف کنید و حتما تا پایان دوره ای که دارو تجویز شده از آن استفاده کنید.

درمان خونریزی:

امکان خونریزی بعد از جراحی لثه نیز وجود دارد، اما وحشت نکنید! ابتدا باید سعی کنید محل خونریزی را مشخص کنید، آن را تمیز کنید و بعد با گازی استریل و مرطوب آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به آرامی فشار دهید. اگر خونریزی بند نیامد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

پیشگیری از عفونت:

برای جلوگیری از عفونت باید تا جایی که می توانید محل جراحی را تمیز نگه دارید. با این حال، برای جلوگیری از خونریزی طی ۲۴ ساعت اول از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا آب کشیدن دهان خودداری کنید. به مدت چند روز تا چند هفته برای ناحیه جراحی شده از دهانشویه های آنتی باکتریال مانند کلرهگزیدین استفاده کنید. در روزهای اول تا یک هفته اول بعد از جراحی از فعالیت هایی مانند موارد زیر خودداری کنید:

• ورزش های سخت و پر تکاپو
  • مصرف الکل
  • نوشیدن از طریق نی یا باد کردن بادکنک
  • مصرف دخانیات

هر جراحی با جراحی دیگر تفاوت دارد و باید حتما از دستوراتی که جراح به شما می دهد پیروی کنید.

رعایت این موارد به شما کمک می کند تا ناراحتی و عوارض بعد از عمل را به حداقل برسانید. همچنین به بهبودی سریع تر شما نیز کمک می کند. در نتیجه زودتر می توانید به زندگی عادی خود برگردید.

منبع

reshdentistry

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.