خارش لثه چیست و چرا ایجاد می شود؟

سلامت دندان ها چیزی بیشتر از خود دندان هاست. لثه ها بافت هایی حساس هستند و به مراقبت نیاز دارند. بدون این مراقبت، لثه به عوارض زیادی مبتلا خواهد شد که هر یک می توانند عواقب پیچیده و خطرناکی داشته باشند. خارش لثه یکی از این عوارض است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. یافتن دلیل اصلی مشکل، به درمان بهتر عارضه کمک می کند.

علل احتمالی خارش لثه:

یافتن دلیل اصلی ابتلا به خارش لثه می تواند به یافتن درمان کمک کند. در صورتی که از علت ایجاد علائم مطمئن نیستید، به دندانپزشک مراجعه کنید. او می تواند به شما در یافتن علت عارضه کمک کند.

آسیب های لثه:

وارد شدن ضربه و آسیب به لثه ها باعث درد، ناراحتی و خارش می شود. این آسیب ها می توانند فیزیکی باشند، مانند آسیب وارد شده در ورزش. یا نتیجه رفتارهای ما باشند. برای مثال دندان قروچه می تواند باعث سردرد، فک درد و حتی خارش لثه شود. استعمال دخانیات و سیگارهای الکترونیک نیز از دیگر علل تحریک لثه هستند.

تجمع پلاک:

لایه نازکی از پلاک هر روز روی دندان های ما شکل می گیرد. مسواک نزدن، باعث تجمع بیش از حد پلاک روی دندان می شود که از علل مهم بیماری لثه است. علائم تجمع پلاک روی دندان و خط لثه عبارتند از حساسیت لثه، خونریزی لثه در طول مسواک زدن و احساس خارش در لثه.

جینجیویت:

اولین فاز بیماری لثه جینجیویت است که فرم خفیف بیماری است و در اثر تجمع پلاک رخ می دهد.

واکنش های آلرژیک:

حساسیت به موارد خاص باعث احساس خارش در لثه می شود. این مورد می توانند مواد غذایی، دانه ها، داروها و حیوانات خانگی باشند. حتی حساسیت فصلی نیز می تواند علائم مشابهی ایجاد کند.

تغییرات هورمونی:

تغییر در سطح طبیعی هورمون ها بر سلامت لثه ها تاثیر می گذارد. زنان در دوره های بارداری، بلوغ، عادت ماهانه یا یائسگی به کرات دچار خارش لثه می شوند. در این زمان ها مشاهده سایر علائم دهان و دندان مانند درد، حساسیت و خونریزی لثه نیز طبیعی است.

خشکی دهان:

دهان نقش مهمی در تنظیم رطوبت بدن دارد. گاهی وجود برخی عوارض پزشکی یا مصرف برخی داروها مانع از تولید بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن زبان و لثه ها می شود. در این حالت دهان فرد خشک شده و بیمار احساس خارش در لثه ها دارد.

ابزارهای دندانپزشکی نامناسب:

پروتزی که تناسب درستی با دهان ندارد نیز می تواند موجب بروز مشکل شود. در صورتی که بین ابزار و لثه ها فاصله ای وجود داشته باشد، مواد غذایی بین آن به دام می افتند و باکتری ها در این فضا تکثیر می شوند. در نتیجه بیمار ممکن است دچار عفونت، التهاب، حساسیت و خارش در لثه ها شود.

healthline