آبسه دندان: علائم، علل و درمان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث می شود که دندان های شما در شرایط بدی باشند. پوسیدگی دندان در این افراد امر رایجی است. عدم مراجعه برای درمان شرایط را پیچیده تر می کند و باعث پیشرفت پوسیدگی به آبسه دندان یا عفونت می شود. آبسه به تجمع گره ای از چرک گفته می شود که در داخل دندان یا لثه شکل می گیرد. آبسه معمولا یک عفونت باکتریایی است که اغلب در پالپ نرم دندانی انباشته می شود. باکتری ها در پلاک، غذا و بزاق زندگی می کنند. این باکتریها به دندان می چسبند و به آن و لثه ها آسیب می زنند. چنانچه با استفاده از مسواک زدن به طور منظم و صحیح پلاک روی دندان برداشته نشود، باکتری ها ممکن است درون بافت نرم داخل دندان یا لثه گسترش یابند و در نهایت به آبسه دندان منجر شود.

حقایقی در مورد آبسه دندان:

بهتر است پیش از پرداختن به درمان، با حقایقی در مورد آبسه آشنا شوید:

• سه نوع آبسه دندانی وجود دارد: لثه ای، پریودنتال و پری اپیکال.
  • علائم آبسه های دندانی عبارتند از درد، طعم بد در دهان و تب است.
  • آبسه های دندانی در اثر یک عفونت باکتریایی ایجاد می شوند.
  • اگر علائم آبسه دندانی ظاهر شود، فرد باید بلافاصله دندانپزشک مراجعه کند.
  • درمان آبسه ممکن است شامل جراحی کانال ریشه باشد.
  • اگر پس از درمان آبسه دندان بازگردد، دندان باید کشیده شود.
  • برای به حداقل رساندن درد، بهتر است از نوشیدنی های سرد و مواد غذایی نرم و از مسواک نرم تر استفاده کنید.
  • در صورت عدم درمان، آبسه می تواند به عارضه های بدتر مانند کیست یا سینوزیت ماگزیلاری منجر شود.

آبسه دندان به چند دسته تقسیم می شود؟‎

برای درمان باید نوع آبسه مشخص شود. آبسته ها به دسته های زیر تقسیم می شوند.

• آبسه لثه: آبسه تنها در بافت لثه است و بر روی دندان یا رباط پریودنتال تاثیر نمی گذارد.
  • آبسه پریودنتال: این آبسه در ساختار بافت استخوانی دندان ها شروع می شود.
  • آبسه پروبیال: این آبسه در پالپ نرم دندان شروع می شود.

آبسه دندانی معمولا نیاز به درمان دارد در غیر این صورت از بین رفتن بافت استخوانی بدتر شود.

علائم آبسه چیست؟

موارد زیر نشان از بروز آبسه در دهان شما دارد. برای درمان باید هرچه سریع تر به دندان پزشک مراجعه کنید:

• درد در ناحیه آسیب دیده هنگام جویدن
  • درد با لمس ناحیه
  • حساسیت به مواد غذایی یا مایعات سرد یا گرم
  • طعم بد در دهان بیمار
  • ناراحتی عمومی (بیمار احساس ناخوشی می کند)
  • تریسموس؛ باز کردن دهان دشوار است
  • دیسفاژی؛ مشکلات بلع
  • بیخوابی.

علامت اصلی آبسه دندان درد است. درد اغلب شدید است و معمولا به طور ناگهانی شروع می شود و در طول ساعت ها یا روزهای بعدی افزایش می یابد. در بعضی موارد ممکن است درد به گوش، فک و گردن منتشر شود.

درمان عفونت دندان چطور انجام می شود؟

تنها فردی که به طور موثر می تواند آبسه را درمان کند دندان پزشک است. درمان ممکن است شامل روش های معمولا دندانپزشکی و گاهی جراحی شود.

برش:

آبسه باید برش داده شود و موضع چرک تخلیه شود. دهان بیمار بیحس می شود.

آبسه پری اپیکال:

از درمان کانال ریشه برای حذف آبسه دندان استفاده می شود. در این روش هر گونه بافت آسیب دیده از پالپ حذف خواهد شد. سپس برای پیشگیری از عفونت بعدی دندان پر می شود.

آبسه پريودنتال:

آبسه تخليه و پاکت پريودنتال تميز مي شود. سطوح ریشه دندان توسط جرمگیری تمیز می شود. این کار به بهبودی دندان و پیشگیری از عفونت بعدی کمک می کند.

آیا می توان درمان آبسه دندان را به تاخیر انداخت؟

عفونت جمع شده در دهان در همان جا باقی نمی ماند. بلکه در صورت عدم درمان سایر اندام ها را نیز درگیر می کند. عفونت باکتریایی آبسه دندان می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا کم کم به فک، گردن یا مغز بیمار گسترش می دهد. در عین حال، در صورتی که این عفونت به سپسیس تبدیل شود و در کل بدن منتشر شود، جان بیمار مورد تهدید قرار می گیرد.

آنژین لودویگ:

برخی از خطرات عدم درمان آبسه دندان نادر اما جدی هستند. یکی از مهمترین آنها آنژین لودویگ است که می تواند راه هوایی را مسدود کند و موجب خفگی بیمار شود. در این عارضه مسیر هوایی به قدری دچار تورم می شود که تنفس برای فرد ناممکن می گردد.

سپتیکمی:

سپتیکمی، از دیگر عوارض عدم درمان آبسه دندان است که نوعی عفونت خونی است. در موارد حاد، انتشار عفونت در بدن می تواند به آبسه مغز تبدیل شود که اغلب نیاز به تخلیه به روش جراحی، کاهش فشار داخل جمجمه و درمان با اکسیژن دارد. سایر عفونت های باکتریایی مثل مننژیت نیز ممکن است رخ دهند که نیاز به بستری طولانی مدت در بیمارستان دارد.

کما:

افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بدن باید درمان را جدی بگیرند. این افراد درمعرض خطر انتشار سریع عفونت به سایر بخش های بدن هستند. به دلیل نزدیکی دندان به مغز عفونت می تواند خیلی سریع به فک و سپس به مغز انتشار یابد. انتشار عفونت به مغز می تواند باعث کما در فرد شود. در این حالت نجات جان بیمار دشوار است و درمان بسیار پیچیده تر و پر هزینه تر از درمان ساده آبسه دندان است.

در صورتی که به وجود پوسیدگی یا عفونت در دهان خود مشکوک هستید، بهتر است هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. هزینه های دندانپزشکی بسیار کمتر از عوارض حاصل از پیچیده تر شدن شرایط سلامتی شما است.

آبسه دندان در کودکان:

دندان شیری کودکان نقش مهمی در سلامت و رشد دندان های دائمی دارد. عدم توجه به بهداشت دندان کودکان می تواند باعث ابتلا به آبسه شود. به یاد داشته باشید که این عارضه می تواند مرگبار باشد و بدن کودکان ضعیف تر از بزرگسالان است. به همین دلیل، توجه به دهان و دندان کودکان و درمان به موقع اهمیت دارد.

علائم:

علامت اصلی آبسه دندان درد است. کودکان ممکن است دچار درد ضربان دار در محل پوسیدگی دندان شوند و درد معمولا شدید است. درد ممکن است به گوش و گردن منتشر شود و باعث گوش درد و درد در عضلات فک و صورت شود. درد خفیفی که طی چند روز به تدریج شدید می شود اغلب نشانه آبسه دندان است. آبسه دندان در کودکان باعث تب می شود. در صورتی که کودک دچار تب شده است هر چه سریع تر با دندانپزشک تماس بگیرید.

درمان:

در بیشتر موارد، دندانپزشک برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند تا عفونت را کنترل کند اما در صورتی که دندان درمان نشود، عفونت بازخواهد گشت. در صورتی که منبع عفونت، دندان شیری باشد احتمالا توصیه به کشیدن آن خواهد شد. اما آبسه دندان دائمی با استفاده از عصب کشی درمان خواهد شد. در صورتی که بیمار دچار درد شدید باشد، دندانپزشک داروی ضد درد تجویز خواهد کرد.

برای درمان درد در خانه، با مشورت پزشک از داروی ضد درد مناسب برای سن کودک استفاده کنید. کمپرس سرد نیز می تواند ورم صورت را تسکین دهد. برای تسکین دندان درد و تورم می توان از محلول آب گرم و نمک استفاده کرد. با قرار دادن ژل بیحس کننده دندان مخصوص اطفال می توانید به تسکین درد در محل پوسیدگی کمک کنید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم توجه به وضعیت دندان کودک و معاینات شش ماه یک بار، مسائل مالی و ترس از دندانپزشکی از علل پیشرفت پوسیدگی به آبسه دندان در کودکان است. از کودک بخواهید روزی دو بار مسواک بزند و او را مطمئن سازید که به دلیل استفاده از بیحسی موضعی یا گاز خنده هیچ گونه دردی را در کلینیک دندانپزشک حس نخواهد کرد.

livestrong

medicalnewstoday