داروهای مضر برای دندان: علل و راه حل

فهرست مطالب

داروهای تجویزی داروهایی هستند که فقط با نسخه پزشک برای درمان یا پیشگیری از بیماری تجویز می شوند. هزاران نوع داروی مختلف وجود دارد و افراد زیادی در روز بین دو تا پنج دارو برای درمان بیماری های خاص خود مصرف می کنند. همه آنها برای کمک به سلامت فرد ساخته شده اند، اما مطمئنا نمی دانید که بیش از 600 دارو، با کاهش جریان بزاق، باعث خشکی دهان می شوند. در نتیجه این داروها باعث افزایش احتمال بروز پوسیدگی دندان می شوند. در ادامه شما را با انواع داروهای مضر برای دندان آشنا می کنیم.

چرا بزاق خیلی مهم است:

خشکی دهان چیزی زیاد آزاردهنده ای نیست، اما اکثر مردم نمی دانند که این امر با سلامت دهان و دندان آنها ارتباط مستقیم دارد. بزاق ذرات باقی مانده در دهان را از بین می برد و رشد باکتری ها را محدود می کند. این ماده توانایی فرد در قوه چشایی را نیز افزایش می دهد.

کاهش بزاق دهان، با رشد فزاینده باکتری، تجمع پلاک، التهاب لثه و در نهایت پوسیدگی دندان در ارتباط است.

کدام داروها به دندان آسیب می زنند؟

فهرست مهمترین داروهای مضر برای دندان همواره در حال تغییر است. برای اطلاع از عوارض جانبی داروی خود می توانید از مشاوره پزشک یا کاتالوگ دارو استفاده کنید. درصورتی که در عوارض جانبی دارو خشکی دهان ذکر شده است یا در مواد تشکیل دهنده آن از مقدار زیادی شکر استفاده شده است، این دارو برای دندان های شما ضرر دارد.

برخی از این داروها عبارتند از: داروهای ضد اسید معده، انواع آنتی هیستامین ها، داروهای فشار خون، مصرف مداوم داروهای مسکن، انواع داروهای ضد افسردگی. در بین این فهرست، داروهای ضد افسردگی از همه خطرناک تر هستند. ارتباط این داروها با خشکی فزاینده دهان، آسیب به مینای دندان و ابتلا به پوسیدگی ثابت شده است.

آیا باید مصرف داروهای مضر برای دندان قطع شود؟

این داروها احتمالا برای تامین سلامتی شما تجویز شده اند. به همین دلیل قطع سرخود آنها منطقی نیست. در صورت امکان می توانید از پزشک بخواهید نوع دیگری را برای شما تجویز کند که هم مشکل بالینی شما را درمان کند و هم باعث خشکی دهان نشود.

در صورتی که قطع یا تغییر دارو ممکن نیست، می توانید از اسپری های مرطوب کننده دهان و مصرف آب بیشتر در روز برای پیشگیری از خشکی دهان و پوسیدگی دندان استفاده کنید. در صورتی که در مواد تشکیل دهنده دارو از شکر استفاده شده است، حتما بعد از مصرف شربت یا قرص جویدنی دندان های خود را مسواک بزنید.

منبع

affiliateddentists

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *