دبریدمان کامل دهان: پیش نیاز معاینه دقیق دندان ها

فهرست مطالب

قرار بوده است به دندانپزشکی بروید اما همه چیز پشت سر هم پیش آمده است، کار، مدرسه بچه ها، تکالیف، تعطیلات و بیماری. چشم به هم بزنید سال ها گذشته است و هنوز به دندانپزشکی سری هم نزده اید! بالاخره وقت خالی پیدا می کنید و برای معاینه دندانپزشکی مراجعه می کنید. دندانپزشک به شما می گوید که برای ارزیابی دقیق سلامت دندان و دهان به دبریدمان کامل دهان نیاز دارید. این دیگر چیست؟

احتمالا اگر چنین چیزی به شما گفته شده است، از خود پرسیده اید که دبریدمان کامل دهان چیست و چرا یک معاینه ساده کافی نیست؟ پاسخ به این سوال ساده است. دبریدمان کامل دهان روندی است که برای برداشتن پلاک و تارتار سنگین از روی دندان انجام می شود. تجمع شدید پلاک و تارتار زمانی رخ می دهد که سال ها برای جرم گیری مراجعه نکرده باشید. به دلیل وجود این تجمع ضخیم پلاک روی دندان ها، دندانپزشک نمی تواند دقیقا حدس بزند که میزان پوسیدگی دندان، بیماری لثه و دیگر مشکلات دهان و دندان در زیر آن چقدر است. یک معاینه و جرم گیری ساده برای برداشتن بقایای جزئی از بین دندان ها کافی است اما نمی تواند تارتار ضخیم جمع شده در طی سال ها را بردارد.

دبریدمان کامل دهان چیست؟

همان طور که گفته شد دبریدمان کامل دهان برای بیمارانی توصیه می شود که سال های متمادی به دندانپزشک مراجعه نکرده اند. تجمع زیاد پلاک و تارتار مانع از ارزیابی دقیق سلامت دندان و لثه ها می شود. در برخی موارد، تجمع پلاک نه تنها روی دندان ها رخ می دهد بلکه به زیر خط لثه نیز نفوذ کرده است.

برای تکمیل معاینه دندان ها، دندانپزشک باید دبریدمان کامل دهان را انجام دهد تا بقایای ضخیم روی دندان ها را بردارد. این کار شبیه جرم گیری است که در آن دندانپزشک از ابزار سایشی الکترونیکی برای انجام کار بهره می گیرد.

با این تفاوت که این کار پیچیده تر است و بیشتر از یک جرم گیری معمولی طول می کشد. به این روش به عنوان یک درمان پیش نیاز فکر کنید که پس از آن ممکن است به پر کردن دندان ها یا عصب کشی نیاز داشته باشید. در صورتی که پس از دبریدمان مشخص شود که به بیماری های پریودنتال مبتلا شده اید، باید تحت درمان بیماری لثه با اسکیلینگ و روت پلنینگ قرار بگیرید. به هر حال، دبریدمان چیز خوبی است و به شما حس بهتری می دهد.

پس از دبریدمان چه اتفاقی می افتد؟

پس از رفع بقایای ضخیم از روی دندان ها، دندانپزشک دندان ها را از نزدیک معاینه می کند و ارزیابی دقیقی از سلامت دهان و دندان انجام می دهد. گاهی معاینه دندانپزشکی در جلسه ای جداگانه از دبریدمان انجام می شود. پس از مشخص شدن درمان های مکمل، برنامه درمانی برای شما تعیین خواهد شد.

هرگز دیر نیست!

بسیاری از افراد به دلیل مشغله های روزمره از مراجعه به دندانپزشک خودداری می کنند. برخی دیگر نیز دچار ترس و خجالت از دندانپزشک هستند. اجازه ندهید که این احساسات منفی، لبخند و زیبایی را از شما بدزدند. حتی اگر سال هاست که به دندانپزشک مراجعه نکرده اید، هرگز برای بازگرداندن زیبایی به دهانتان دیر نیست.

منبع:

1800dentist

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *