در هم ریختگی دندان ها در اثر رشد دندان عقل:

فهرست مطالب

دندان عقل یا مولار سوم آخرین دندانی است که در دهان می روید و بین 18 تا 25 سالگی در دهان ظاهر می شود. رشد این دندان اغلب با درد، تورم و ناراحتی شدید همراه است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد در این سن به دنبال درمان مشکل می روند. اما آیا در هم ریختگی دندان ها در اثر رشد دندان عقل امکان دارد؟

ناراحتی و درد حاصل از رشد دندان عقل به دلیل نبود فضای کافی در دهان رخ می دهد. در نتیجه دندان عقل به دندان مجاور و استخوان فک فشار وارد می کند و موجب بروز درد می شود.

آیا در هم ریختگی دندان ها در اثر رشد دندان عقل ممکن است؟

در هم ریختن دندان ها در اثر رشد نادرست دندان یا وجود فضای کم در دهان شایع است. بسیاری از افراد در اوایل نوجوانی تحت درمان های ارتودنسی قرار می گیرند. در این سن، دندان عقل کاملا شکل نگرفته است و در نتیجه در دهان ظاهر نمی شود. اما زمانی که دندان عقل رشد کند به دندان های مجاور فشار وارد می کند. در نتیجه بیمار دچار در هم ریختگی دندان ها در اثر رشد دندان عقل به خصوص در ناحیه دندان های خلفی می شود.

در اثر بی توجهی به مشکل یا نکشیدن دندان عقل، ممکن است لبخندی که در پی درمان های طولانی ارتودنسی زیبا شده است یا لبخندی که به طور طبیعی زیبا بوده است، تراز و زیبایی خود را از دست بدهد.

در شرایطی که دندان عقل در طول دوره ارتودنسی رشد کند، ارتودنتیست فضای مورد نیاز برای رشد آن، زاویه دندان و مسیر احتمالی رشد را ارزیابی خواهد کرد. بدین ترتیب متخصص می تواند بر سر نیاز به کشیدن دندان تصمیم گیری کند.

بنابراین، برای تعیین وضعیت و مرحله رشد دندان عقل، انجام معاینه و رادیوگرافی کامل فک، قبل، حین و پس از درمان ضروری است. مراجعه به ارتودنیست سالی یک مرتبه می تواند از در هم ریختگی دندان ها در اثر رشد دندان عقل جلوگیری کند. به همین دلیل مراجعه منظم و در فواصل شش ماهه به دندانپزشک ضروری است.

در موارد کمی که دندان عقل کاملا رشد می کند و وارد فضای دهان می شود و در عین حال سالم است، از آن می توان به عنوان دندان حامی برای درمان ارتودنسی استفاده کرد.

در صورتی که دندان عقلتان در آمده است، برای پیشگیری از مشکلات ناشی از رشد نادرست آن، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع:

alignwisesmile

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *