دندان مرده: علائم و روش های مدیریت درد

دندان ها از ترکیبی از بافت سخت و نرم تشکیل شده اند. شاید فکر کنید دندان زنده نیست، اما یک دندان سالم کاملا زنده است. زمانی که اعصاب داخل پالپ دندان که در لایه داخلی قرار دارند آسیب می بینند، دیگر جریان خون به دندان قطع می شود. این امر باعث ایجاد عفونت و مردن اعصاب می شود. این عارضه دندان مرده یا نکروز شده خوانده می شود.

علائم دندان مرده:

دندان مرده دندانی است که دیگر جریان خون تازه دریافت نمی کند. در بیشتر افراد، تغییر رنگ دندان یکی از نشانه های اولیه دندان مرده است. در این مرحله گاهی بیمار دچار دندان درد نیز می شود.

دندان های سالم معمولا سایه ای از رنگ سفید دارند هر چند که رنگ دندان تابعی از رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان است. برای مثال، اگر فرد دائما از مواد غذایی رنگدانه دار مانند قهوه، بلوبری، چایی یا سیگار استفاده کند، لبخند وی پس از مدتی زرد خواهد شد. این نوع تغییر رنگ به احتمال زیاد یک دست خواهد بود.

در صورتیکه تغییر رنگ دندان به دلیل مردن آن باشد، رنگ آن با سایر دندان ها متفاوت خواهد بود. دندان مرده ممکن است زرد، قهوه ای کم رنگ، خاکستری یا حتی سیاه به نظر برسد. در واقع این طور به نظر می رسد که دندان کبود شده است. با تداوم مردن اعصاب و پوسیدگی دندان تغییر رنگ دندان ادامه می یابد.

درد دیگر علامت محتمل در این عارضه است. برخی از افراد اصلا دردی حس نخواهند کرد و برخی دیگر درد خفیفی و عده ای دیگر درد شدیدی خواهند داشت.

درد در اثر مردن اعصاب و عفونت ایجاد می شود. سایر نشانه های عفونت دندان عبارتند از:

• طعم بد در دهان
  • تورم در خط لثه

در صورتی که دچار نشانه های دندان مرده هستید، هر چه سریع تر با دندانپزشک تماس بگیرید.

مدیریت درد:

درمان سریع عارضه اهمیت زیادی دارد. عدم درمان می تواند باعث انتشار عفونت به استخوان و از دست رفتن دندان شود. با استفاده از روش های زیر می توانید تا زمان رسیدن به کلینیک دندانپزشکی، درد خود را تخفیف دهید:

• از مصرف نوشیدنی های گرم خودداری کنید. این نوشیدنی ها می توانند باعث افزایش التهاب و در نتیجه درد شوند.
  • داروی ضد التهاب بدون نسخه مانند ادویل، ایبوپروفن و استامینوفن مصرف کنید.
  • از مصرف مواد غذایی سخت خودداری کنید. نیروی وارد شده برای خرد کردن مواد غذایی می تواند اعصاب آسیب دیده را تحریک کند.

درمان های خانگی نمی توانند جایگزینی برای درمان تخصصی باشند. روش های فوق تنها برای تخفیف درد تا زمان مراجعه به دندانپزشک است. بنابراین همین امروز قراری را با دندانپزشک خود تنظیم کنید.

healthline