دندان مصنوعی فوری: راه حلی سریع برای نبود دندان

فهرست مطالب

دندان مصنوعی فوری نوعی پروتز است که بلافاصله پس از کشیدن دندان ها قابل استفاده است. گاهی وضعیت دندان های باقی مانده در دهان به قدری وخیم است که راهی جز کشیدن آنها باقی نمانده است. در این شرایط به دلیل نیاز به دادن فرصتی برای بهبودی لثه ها باید از دندان مصنوعی فوری استفاده شود.

پس از کشیدن دندان، لثه باید بهبود یابد و در طول این مدت بافت آن و استخوان زیرین تحلیل می روند زیرا دیگر دندانی نیست که لازم باشد از آن حمایت کنند. بیشترین تغییرات در سه ماه اول پس از کشیدن دندان اتفاق می افتند. در این زمان است که پروتز باید چندین بار ریلاین و اصلاح شوند تا بالاخره با دهان و لثه ها مطابق شود. پس از حدود 6 ماه استخوان و بافت لثه به تثبیت می رسد.

در این زمان می توان دندان مصنوعی فوری را با پروتز دائمی جایگزین کرد. گاهی نیز بهتر است بریج یا ایمپلنت برای بیمار به کار رود که از قضا گزینه های بهتری هستند. زمان بهبودی و میزان تحلیل استخوان در هر فرد متفاوت است.

مزایای دندان مصنوعی فوری چیست؟

پروتزهای فوری چندین مزیت دارند:

عدم وجود فاصله زمانی:

لازم نیست تا مدت ها بدون دندان یا وجود فاصله بین دندان های خود لبخند بزنید.

بهبودی بهتر:

دندان مصنوعی فوری با تثبیت لخته خون زیر خود به تسریع بهبودی کمک می کند.

کاهش جذب استخوان:

پروتز فوری با قرارگیری روی لثه و اعمال فشار به آن، به مغز شما این پیام را می دهد که “هی، صبر کن! ما به این استخوان برای حمایت از خود نیاز داریم.” بنابرین میزان تحلیل استخوان کاهش می یابد.

بهبود جویدن مواد غذایی:

با کشیدن دندان ها عملکرد فک و دندان دچار اختلال می شود. با استفاده از پروتز فوری می توانید بدون فاصله و تاخیر غذا را بجوید.

بهبود گفتار:

نبود دندان به شدت حرف زدن و تلفظ حروف را تحت تاثیر قرار می دهد. اما پروتز فوری به رفع این مشکل کمک می کند.

ریلاین راحت تر:

در صورتی که از بریج موقت به جای دندان های کشیده شده استفاده کنید، بریج پس از مدتی باید دوباره برای شما ساخته شود. اما پس از گذشت دوره بهبودی، پروتز فوری باید ریلاین شود که هزینه کمتری برای شما به همراه دارد.

معایب پروتز دندان فوری:

از آنجا که دندان مصنوعی فوری نیز نوعی پروتز دندان است، تمام معایب دندان مصنوعی در مورد آن نیز صدق می کند. هر بار باید برای تمیز کردن آن را از دهان خارج کنید. عادت کردن به دندان مصنوعی نیز به زمان نیاز دارد و در این مدت حرف زدن و غذا خوردن بیمار با کمی اشکال همراه است.

قرار دادن پروتز فوری بلافاصله پس از کشیدن دندان با مقداری حدس و گمان در مورد تناسب آن همراه است. اگر تنها یکی از دندان ها جایگزین شده باشند، این امر مشکل زیادی ایجاد نمی کند. اما در صورتی که تمام دندان ها با پروتز فوری جایگزین شده باشند، به دفعات باید برای ایجاد تناسب بهتر و ریلاین پروتز به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع:

jamiethedentist

مطالب مشابه

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *