دیسپلازی مینای دندان: نقص در پوشش خارجی دندان

فهرست مطالب

دیسپلازی مینای دندان عارضه ای است که بر سطح عادی مینای دندان فرد تاثیر می گذارد. مینای دندان با بافت بسیار محکم خود، به عنوان پوسته محافظ برای بخش های حساس داخلی دندان، پالپ، عاج و بافت سمنتوم، عمل می کند. این عارضه اغلب در اثر هایپوپلازی مینای دندان ایجاد می شود که به رشد نادرست مینای دندان یا کالسیفه نشدن مینای دندان گفته می شود. این عارضه در نهایت بر سطح قابل مشاهده دندان تاثیر می گذارد.

نشانه های دیسپلازی مینای دندان:

بیمارانی که از دیسپلازی مینای دندان رنج می برند ممکن است نشانه های کاملا مشخصی داشته باشند:

چاله و فیشورها:

دندان های خلفی مانند مولار و پری مولار اغلب با شیارها و حفره ها در مینای دندان کامل می شوند. این چاله ها فیشور نامیده می شوند و هدف از آن کمک به جویدن غذا بدون آسیب رسانی به دندان است. با این حال اگر مینا ضعیف باشد این چاله ها عمیق تر خواهد شد. در طول زمان، تجمع پلاک و باکتری با تولید اسید همان مینای ضعیف را نیز از بین می برد که منجر به نشانه های بارزی از دیسپلازی می شود.

سطح نازک مینای دندان:

دیسپلازی مینای دندان را می توان در پوشش به شدت نازک روی دندان مشاهده کرد. اگر مینای دندان نازک تر از آن چیزی که باید باشد، احتمال دارد که دندان ظاهر شفافی داشته باشد. مینای دندان می تواند به علت شرایط متعدد در بزرگسالان فرسوده شود، اما تضعیف مینای دندان در کودکان و نوجوانان می تواند تا حدی در اثر دیسپلازی مینا باشد.

تغییر رنگ:

یکی از رایج ترین نشانه های ناهنجاری مینای دندان، تغییر رنگ سطح دندان است. کسانی که دچار این وضعیت هستند، اغلب لکه و خطوطی روی دندان خود دارند که ممکن است سفید، قهوه ای یا زرد باشد و در اثر تروما به مینای ضعیف حاصل شده باشد. این عارضه همچنین ممکن است در اثر فلئوروزیس به وجود آید که نشان دهنده مصرف بیش از حد فلوراید در دوره رشد دندان هاست.

حساسیت بیش از حد:

هر چه مینای دندان نازک تر باشد، از دندان حفاظت کمتری به عمل می آورد و دندان نسبت به سرما، گرما و سایر محرک ها حساسیت بیشتری خواهد داشت. حساسیت بیش از حد یکی از نشانه های رایج دیسپلازی مینای دندان است هر چند که ممکن است در اثر سایر عوارض نیز به وجود آمده باشد. بزرگسالان می توانند ضمن حفظ مینای دندان، از محصولات رفع حساسیت دندان استفاده کنند اما کودکان برای رفع این مشکل به روش های دیگری نیاز دارند.

احتمال پوسیدگی بیشتر:

بیماران مبتلا به دیسپلازی مینای دندان ممکن است بیشتر از سایرین به پوسیدگی دندان و سایر عوارض دندانی مبتلا شوند. در واقع تحقیقات دندانپزشکی نشان می دهند که حدود 37 درصد کودکان 5 ساله مبتلا به هایپوپلازی مینای دندان به پوسیدگی و از دست رفتن دندان دچار می شوند در حالی که این رقم در کودکان سالم 17 درصد است.

اگر کودک شما دچار مجموعی از نشانه های فوق است، ممکن است وی به هایپوپلازی یا دیسپلازی مینای دندان مبتلا باشد. برای معاینه و دریافت مشاوره درمان با متخصصان کلینیک ما تماس بگیرید.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *