روش صحیح مسواک زدن: مراقبت از دهان و دندان

فهرست مطالب

همه ما در مورد ضرورت مسواک زدن مروارید های درخشان خود آگاهی داریم. مسواک زدن برای برخی به قدری تبدیل به عادت شده که آن را به صورت خودکار و بدون دقت انجام می دهند. اما گام اول در مراقبت از دهان و دندان، نه خود این کار، بلکه رعایت روش صحیح مسواک زدن است. در ادامه به ده کار غلط در حین تمیز کردن دندان ها اشاره می کنیم.

استفاده از مسواک اشتباه:

منظور از این عبارت استفاده از مسواک شخصی دیگر نیست، بلکه انتخاب مسواکی است که برای دهان شما مناسب نیست. در انتخاب مسواک، به عنوان گام اول در روش صحیح مسواک زدن باید به تناسب اندازه آن با دهان و راحتی آن در دست دقت کنید. اگر برای مسواک زدن دهان را بیش از حد باز می کنید، احتمالا مسواک شما بیش از اندازه بزرگ است. به همین ترتیب، در صورت استفاده از درمان ارتودنسی، باید از مسواک های مخصوص شرایط خود استفاده کنید. مسواک ارتودنسی با داشتن برس های مخصوص می تواند به خوبی بین دندان و بریس ها را تمیز کند. برای تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید. نخ دندان مخصوص ارتودنسی با عنوان های فلاس تریدر و سوپر فلاس، می توانند این کار را برای شما آسان تر کنند.

انتخاب مسواک با برس نامناسب:

برخی مسواک ها برس زاویه دار و برخی دیگر مستقیم دارند. برخی نرم و برخی سخت هستند. کدام یک از آنها برای شما بهتر است؟ گفته می شود که برس هارد برای لثه مناسب نیست و به مینای دندان آسیب می زند. بنابراین برس نرم گزینه بهتری است. در عین حال مسواک باید بتواند پلاک های ایجاد شده بر روی دندان را از بین ببرد. تحقیقات نشان می دهند که مسواک سافت یا نرم برای برداشتن پلاک کافی است و در عین حال، سلامت لثه را نیز تضمین می کند.

عدم مسواک زدن مرتب:

با ایجاد فاصله زیاد بین دفعات مسواک پلاک های میکروبی روی دندان ایجاد می شوند و خطر ابتلا به بیماری های التهاب لثه و سایر مشکلات دهان و دندان افزایش می یابد. دو بار مسواک کردن در روز ایده آل است. بیشتر از آن با آسیب به لثه و تحلیل آن باعث ایجاد مشکل در ریشه دندان می شود.

صرف زمان کم:

مسواک زدن باید حداقل دو دقیقه طول بکشد، سه دقیقه حتی بهتر هم هست. دهان را به ربع تقسیم کنید و 30 ثانیه برای هر ربع صرف کنید.

بیش از حد به مسواک فشار وارد می کنید:

وارد آوردن فشار زیاد به مسواک باعث تحلیل لثه و بیرون زدن ریشه دندان می شود. این امر دندان را در معرض پوسیدگی زودهنگام قرار می دهد. در عین حال، فشار زیاد بر روی مسواک باعث تخریب مینای دندان نیز می شود. برای تمیزی دندان ها تنها کافی است دو دقیقه با ملایمت مسواک بزنید.

روش صحیح مسواک زدن را نمی دانید:

آیا روش صحیح مسواک زدن را می دانید؟ برس مسواک باید با خط لثه در یک زاویه 45 درجه قرار بگیرد و حرکات آرامی روی دندان داشته باشید. حرکت برس روی دندان باید عمودی یا گرد باشد. حرکت رفت و برگشتی مسواک یا حرکت افقی نادرست است.

داخل دندان ها را فراموش می کنید:

اکثر مردم سطوح داخلی دندان را فراموش می کنند. تمیز نکردن پشت دندان ها، دندان های مولر و پرمولر و انتهای دندان آخر در هر ردیف باعث ایجاد حفره و بوی بد دهان می شود.

دهان را به طور کامل نمی شویید:

پس از مسواک زدن، شستشو کامل دهان و مسواک با آب بسیار مهم است. باکتری و قارچ ها بر روی مسواکی که به طور کامل شسته نشده باشد رشد می کنند و در آینده برای شما مشکل به وجود می آورند. بهتر است بعد از شستشو مسواک خود را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود. قرار دادن درب مسواک خیس روی آن باعث افزایش رشد قارچ ها در بین برس های مسواک و انتقال آن به فضای دهان می شود. شستشوی کامل دهان پس از مسواک نیز به تخلیه کامل خمیر دندان و ذرات باقی مانده غذا از دهان کمک می کند. برای شستشو می توانید از دهانشویه استفاده کنید. فراموش نکنید که مسواک خود را هر 3 تا 4 ماه یکبار عوض کنید.

به زبان اهمیت نمی دهید:

برای تمیز شدن دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی، مسواک زدن دندان ها کافی نیست. باید زبان را نیز با برس نرم و مخصوص تمیز کنید تا از رشد باکتری در آن و ایجاد بوی بد در دهان جلوگیری کنید. برای جلوگیری از تهوع در هنگام مسواک زدن زبان، از راه بینی نفس بکشید.

منبع

onlymyhealth

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *