زائده استخوانی در دهان: علت و درمان

با استفاده از زبان، داخل فک پایین در ناحیه ریشه دندان ها را لمس کنید. سقف دهان را نیز لمس کنید. آیا وجود برجستگی سختی را حس می کنید؟ جای نگرانی نیست. احتمالا این برجستگی ها، زائده استخوانی در دهان هستند.

زائده استخوانی در دهان نوعی غده استخوانی بی خطر در دهان است. در واقعه تپه های استخوانی هستند که با بافت لثه پوشانده شده اند و کاملا طبیعی و سالم تلقی می شوند. ممکن است تنها در یک طرف دهان دیده شوند یا در هر دو طرف ظاهر شوند. زائده استخوانی معمولا در دو طرف زبان در فک پایین، وسط سقف دهان، قسمت رو به گونه دندان های مولار فک بالا دیده می شود.

منشا:

زائده استخوانی در دهان آهسته رشد می کند و سایز آن متفاوت است. برخی از افراد حتی متوجه وجود آن در دهان خود نیز نمی شوند. رشد این زائده به قومیت و ژنتیک نیز ارتباط دارد. این زائده در مردان معمول تر است. برخی از متخصصان معتقدند بروز این عارضه در افرادی که عادت به دندان قروچه دارند شایع تر است. وقوع آسیب یا تروما به صورت یا فک، احتمال بروز این عارضه را بیشتر می کند.

نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟

همین الان کلیک کنید و نوبت بگیرید

درمان زائده استخوانی در دهان:

اغلب زائده های استخوانی اختلالی در خوردن، حرف زدن یا نوشیدن فرد ایجاد نمی کنند. پس از تشخیص، دندانپزشکان عموما سایز و شکل زائده را تحت نظر می گیرند، اما تا زمانی که زائده استخوانی در دهان با زندگی روتین بیمار تداخل پیدا نکند توصیه به انجام هیچ گونه درمانی نمی کنند. در صورتی که زائده رشد بیش از حدی داشته باشد و در دهان حس شود، یا بیمار به دندان مصنوعی نیاز پیدا کند، توصیه می شود که زائده برداشته شود. زائده طی یک جراحی سرپایی در کلینیک دندانپزشکی و با استفاده از بی حسی برداشته می شود.

آیا دردناک است؟

گاهی زمانی که زائده در اثر خوردن مواد غذایی سخت زخمی شود یا در پی درمان های دندانپزشکی آسیب ببیند، بیمار دچار التهاب و درد می شود. در این شرایط بیمار باید دهان خود را با دهان شویه آنتی باکتریال تمیز کند تا شمار باکتری های دهان کاهش یابد.

هر چند زائده استخوانی اغلب بی خطر است، اما می تواند نشانه ای از سرطان دهان باشد. این زائده سرطانی نیست اما می تواند به سرطان تبدیل شود. در صورتی که متوجه هر گونه نشانه مشکوک یا نگران کننده در دهان خود شدید، هر چه سریع تر به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید.

colgate

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.