سایش دندان مصنوعی: نیاز مداوم به تعویض و ریلاین

فهرست مطالب

همه می دانیم که دندان مصنوعی سنتی برای همه عمر نیست. عمدتا باید به صورت منظم تعویض شوند. اما می توانید امید داشته باشید که حداقل یک دهه برای شما کار کنند. اما سایش دندان مصنوعی به چه دلیل رخ می دهد.

دلایل سایش دندان مصنوعی چیست؟

استفاده یا مراقبت نامناسب:

این اولین دلیل است. دندان مصنوعی فقط برای بودن در دهان و جویدن غذا طراحی شده است. اگر عاداتی دارید که برای دندان طبیعی مناسب نیست، مانند استفاده از دندان به عنوان ابزار، جویدن اشیای سخت و خارجی یا قفل کردن فک و دندان قروچه، این کارها عمر دندان مصنوعی شما را کاهش خواهد داد.

مواد ارزان:

بسیاری از پروتزها از مواد بادوام ساخته نشده اند. اکثر پروتزها با پلی اتیل متاکریلات (PMMA) برای پایه ساخته شده اند، اما پروتزهای ارزان از این مواد برای قسمت دندان نیز استفاده می کنند. این ماده برای پایه پروتز بسیار بادوام است، اما اگر برای دندان نیز استفاده شود، سایش دندان مصنوعی را تسریع می کند.

تناسب بد:

اگر پروتز با فک و دندان شما تناسب نداشته باشد، سایش بیشتری خواهد داشت. پروتزی که لق است و حرکت می کند، تحت فشار بیشتری قرار می گیرد. این امر سایش دندان مصنوعی را تسریع می کند. گاهی نیز تناسب بد دندان مصنوعی باعث شکستن آن می شود.

تناسب بد دندان مصنوعی می تواند به دلیل اشتباه دندانپزشک باشد. اگر از ابتدا قالب گیری صحیح نباشد، دندان مصنوعی به سرعت شل خواهد شد و باید دائما تعویض یا ریلاین شود. اما لق شدن دندان مصنوعی می تواند به دلیل جذب استخوان فک نیز رخ دهد. این امر روندی طبیعی است و پس از خروج ریشه دندان از فک رخ می دهد. در این روند استخوان بلااستفاده در فک توسط بدن جذب خواهد شد.

تناسب بد دندان مصنوعی می تواند جذب استخوان را نیز تشدید کند. بنابراین هر دو این عوامل در کنار هم سایش دندان مصنوعی را تسریع می بخشند.

جویدن نامناسب:

به صورت ایده آل، فشار اعمال شده روی دندان مصنوعی باید مساوی باشد. این امر به طول عمر دندان مصنوعی کمک می کند. اما گاهی جویدن بیمار به صورت طبیعی ناهموار است. زمانی که فشار دو طرف فک نامساوی باشد، سایش دندان مصنوعی به صورت ناهموار رخ خواهد داد. بدین صورت که یک طرف بیشتر از سمت دیگر دچار فرسودگی می شود. دندانپزشک می تواند وجود این مشکل را در شما تشخیص دهد و راه هایی برای رفع آن پیشنهاد دهد.

هر چند برخی عوامل باعث سایش دندان مصنوعی می شوند، اما برخی پروتزها برای دوام بیشتر طراحی شده اند. با صرف هزینه در کیفیت بهتر مواد به کار رفته در پروتز و مراجعه به یک دندانپزشک مجرب می توانید از طول عمر بالای پروتز خود اطمینان یابید.

منبع:

foydentures

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *