سفید شدن لثه: چرا این اتفاق می افتد؟

فهرست مطالب

لثه های سالم به طور معمول صورتی هستند. گاهی در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است قرمز شوند. از سوی دیگر سفید شدن لثه می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

عارضه های مختلفی می توانند باعث سفید شدن لثه شوند که برخی از آنها جدی هستند. بنابراین اگر لثه های شما سفید هستند، برای یافتن علت به دندانپزشک مراجعه کنید.

علل سفید شدن لثه:

سفید شدن لثه می تواند در اثر یکی از عوامل زیر رخ دهد:

جینجیویت:

جینجیویت به عفونت باکتریایی لثه گفته می شود. در اغلب موارد این عارضه در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک نزدن ایجاد می شود. در نتیجه لثه ها سفید می شوند و تحلیل می روند. دیگر علائم جینجیویت عبارتند از:

  • لق شدن دندان ها
  • خونریزی لثه در حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • لثه های قرمز یا ملتهب

آفت دهان:

آفت دهان زخم دردناکی است که داخل دهان شکل می گیرد. این زخم ها ممکن است داخل گونه، زیر زبان و روی لثه دیده شوند. لمس زخم با درد همراه است و در هنگام نوشیدن و خوردن مواد غذایی موجب درد در فرد می شود.

این نوع زخم ها زرد یا سفید هستند. در صورتی که زخم روی لثه ایجاد شود، بیشتر سفید رنگ خواهد بود. با این حال اگر کل خط لثه سفید است، می توان مطمئن بود که آفت دهان عامل آن نیست.

کم خونی:

کم خونی یک وضعیت پزشکی است که با تعداد کم گلبول های قرمز مشخص می شود. این نوع سلول های خونی برای حرکت اکسیژن درون بافت ها و ارگان های بدن ضروری است.

علل کم خونی متفاوت است. ممکن است به دلیل کمبود آهن یا ویتامین B-12 در رژیم غذایی شما باشد. همچنین گاهی اوقات از سایر عارضه های پزشکی مانند بیماری های التهابی مانند کرون نیز حاصل می شود.

خستگی شدید یکی از اولین نشانه های کم خونی است. سایر نشانه های فوری کم خونی عبارتند از:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • ضعف
  • احساس کم آوردن نفس
  • اندام های سرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • درد قفسه سینه
  • رنگ پریدگی پوست

پوست رنگ پریده در اثر کمبود اکسیژن ناشی از کم خونی ایجاد می شود. این عارضه می تواند بر لثه ها نیز تاثیر بگذارد. در صورت ابتلا کم خونی، تنها دچار لثه های سفید نخواهید بود. بلکه در کل اندام های خود متوجه رنگ پریدگی خواهید شود.

کاندیدیازیس یا برفک دهان:

کاندیدیازیس دهانی نوعی عفونت قارچی است که در دهان ایجاد می شود. این عارضه توسط همان قارچ عامل عفونت واژینال ایجاد می شود.

کاندیدیازیس دهانی می تواند از جداره دهان به لثه ها و زبان نیز گسترش یابد. عفونت قارچی ممکن است سفید یا قرمز یا هر دو باشد. اگر قارچ به لثه ها گسترش یابد، ممکن است سفید شوند.

لکوپلاکی:

لکوپلاکی دیگر عارضه ای است که می تواند باعث سفید شدن لثه شود. بافت ضایعات در این عارضه ضخیم و سفید است و زبان، لثه و داخل لپ را درگیر می کند. گاهی ضایعات به قدری ضخیم هستند که ظاهری مودار دارند.

این عارضه در اثر سبک زندگی بیماری ایجاد می شود که دائما دهان خود را تحریک می کند. برای مثال استعمال دخانیات و الکل می تواند عامل این بیماری باشد.

سرطان دهان:

در برخی موارد، سفید شدن لثه نشانه عارضه ای جدی مانند سرطان دهان است. این نوع سرطان ممکن است به سرعت پیشرفت کند و بر لثه، زبان و سقف دهان تاثیر می گذارد.

لکه ها ممکن است سفید یا قرمز باشند. خطر بالقوه در این عارضه آن است که ممکن است نشانه ای نداشته باشد و باعث تشخیص دیرهنگام شود.

کشیدن دندان:

اگر تا به حال دندان خود را کشیده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که لثه در آن ناحیه سفید شده است. این حالت به دلیل تروما در طول درمان است. پس از چند روز از درمان، لثه باید به رنگ عادی خود بازگردد.

سفید کردن دندان:

گاهی در اثر سفید کردن دندان در مطب لثه ها نیز سفید می شوند. این امر عارضه ای موقت در اثر مواد شیمیایی مورد استفاده است. طی چند ساعت پس از درمان، رنگ لثه باید به رنگ طبیعی بازگردد.

منبع:

healthline

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *