سفید کردن دندان با لیزر: پاسخ به سوالات مهم

فهرست مطالب

بدون شک سفید کردن دندان با لیزر به یک ناجی برای کسانی تبدیل شده است که به دنبال روشی سریع و بدون برگشت برای دستیابی به دندان هایی سفید و مرواریدی هستند. این روش در بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی انجام می شود. تا همین اواخر، رایج ترین راه برای سفید کردن دندان ها استفاده از محلول هیدوژن پراکسید یا مواد مشابه بوده است. امروزه، با محبوب شدن این روش، دندانپزشکان از لیزر برای تسریع بخشیدن به واکنش های شیمیایی محلول های سفید کننده استفاده کردند. برخلاف دیگر روش های رایج، امکان انجام سفید کردن دندان با لیزر در خانه وجود ندارد. این روش باید زیر نظر دندانپزشک مجرب انجام شود.

روند سفید کردن دندان با لیزر چگونه انجام می شود؟

سفید کردن دندان با لیزر طبق مراحل زیر انجام می شود:

معاینه:

توصیه می شود که زنان باردار، تا پس از زایمان، سفید کردن دندان های خود را به تعویق بیاندازند. در صورتی که تغییر رنگ دندان ها بسیار واضح باشد، نوجوانان نیز می توانند دندان های خود را زیر نظر دندانپزشک سفید کنند.

در جلسه اول، دندانپزشک لثه ها را از نظر سلامت بررسی خواهد کرد. تحلیل لثه از موارد مهمی است که بررسی می شود. در این جلسه میزان عقب نشینی لثه از روی ریشه دندان بررسی می شود. اگر لثه تحلیل رفته باشد، دندان یکدست سفید نمی شود، زیرا ریشه دندان در برابر بلیچینگ مقاوم است. در این شرایط، درمان های دیگری برای شما توصیه خواهد شد.

پیش درمان:

در این مرحله، دندانپزشک دندان ها را جرم گیری می کند. پیش از سفید کردن دندان با لیزر لازم است تمام پوسیدگی های دندان ترمیم شود. در غیر این صورت محلول سفید کننده دندان از طریق حفره وارد سوراخ دندان می شود و موجب درد و حساسیت می شود.

دارو:

هر نوع روش سفید کردن دندان می تواند باعث درد و حساسیت، به خصوص در افراد مستعد، شود. به همین دلیل پیش از شروع درمان، داروی ضدالتهابی غیر استروئیدی برای بیمار تجویز می شود.

جلسه سفید کردن دندان با لیزر:

در شروع درمان، از یک رابر یا گارد پلاستیکی برای باز نگه داشتن دهان بیمار استفاده می شود. سپس، دندانپزشک مانعی روی لثه ها قرار می دهد تا از آنها در برابر محلول سفید کننده دندان محافظت کند. این مانع می تواند نوعی ژل باشد که به شکل یک لایه پلاستیک مانند سخت می شود. پس از اطمینان از در امان بودن لثه ها، دندانپزشک مایع سفیدکننده را روی دندان می کشد. سپس، از نور لیزر برای فعال کردن ماده استفاده می کند.

این ماده چند دقیقه روی دندان باقی می ماند تا لکه ها از روی دندان برداشته شوند. سپس، این ماده با استفاده از یک ابزار مکشی از روی دندان برداشته می شود. این مراحل ممکن است سه بار تکرار شوند تا دندان ها به درجه سفیدی مطلوب برسند.

در انتها، دندانپزشک دهان را به دقت شستشو می دهد و لایه محافظ را به آرامی از روی لثه برمی دارند.

آیا سفید کردن دندان با لیزر موثر است؟

نتایج درمانی در هر بیمار متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، سفید کردن دندان با لیزر باعث سفید شدن دندان تا چند درجه می شود و نتایج آن در کمتر از 20 دقیقه قابل مشاهده است. این روش زیر نظر دندانپزشک انجام می شود و کاملا ایمن انجام می شود.

تفاوت آن با روش های خانگی سفید کردن دندان چیست؟

لکه های روی دندان عموما زیر سطح دندان، در عمق حفره های ریزی قرار گرفته است که خمیردندان به آن دسترسی ندارد. خمیردندان سفیدکننده دندان می تواند لکه های روی سطح دندان را سفید کند و روند زرد شدن دندان را کند نماید اما نمی تواند لکه های عمیق را حذف کند.

در روش های سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک، از غلظت بالاتری از پراکسید استفاده می شود که نتایج را درخشان تر می کند. نور لیزر مورد استفاده در این روش موجب تحریک روند سفید کردن دندان می شود و نتایج درمانی سریع تر حاصل مب شود.

هر چند، این روش گران تر از روش های خانگی است، اما مزایای این روش موجب می شود که این هزینه به صرفه باشد.

دلیل اینکه بیماران این روش را ترجیح می دهند این است که با این روش می توان به مشکلات مختلفی مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان و  مشخصا سفید کردن دندان پرداخت. سفید کردن دندان با لیزر فرآیندی سریع است، زیرا لیزر محلول هیدروژن پراکسید یا کاربامید پروکساید را فعال کرده و نتایج دلخواه را برای بیمار به همراه دارد. با اینکه این روش، روشی سریع بوده و نتایج آن بسیار عالی است، اما افراد این حق را دارند که درباره مزایا و معایب آن بدانند.

مزایای سفید کردن دندان با لیزر:

اثرات درمان با لیزر از چند ساعت بعد از فرآیند قابل رؤیت هستند، به همین دلیل است که به آن سریع ترین درمان دندانپزشکی اطلاق شده است. لیزر یکی از بهترین ابزارهایی است که در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار گرفته و که با آن می توان به بهترین نتایج رسید. سرعت آن نیز برای بیماران مناسب است. امروزه افراد آنقدر پرمشغله هستند که از روش های سریع شدیدا استقبال می کنند. تصور کنید قبل از این درمان با دوستان خود یا فردی جدید ملاقات می کنید، سپس خود را بعد از انجام این درمان در حال ملاقات با همان فرد فرض کنید. بعد از سفید کردن دندان با لیزر اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می کند.

معایب سفید کردن دندان با لیزر:

این فرآیند خطری ندارد، ولی بعضی از بیماران از این مسئله شکایت داشته اند که دندان هایشان بعد از اتمام فرآیند دچار حساسیت شده است. این وضعیت به دلیل استفاده از لیزر و پراکسیدها ایجاد می شود. از پروکسیدها به مقدار زیادی استفاده می شود. همچنین بعضی از بیماران مدت زیادی بعد از این درمان دچار مشکلات مربوط به لثه و دیگر مشکلات دندانی شده اند. اغلب عوارض به وجود آمده بعد از سفید کردن دندان با لیزر در حدود یک تا دو هفته بعد از درمان برطرف می شوند. از اصلی ترین مسئائل مربوط به این روش قیمت آن نسبتا بالای است.

مشورت با دندانپزشک:

از یک دندانپزشک وقت ملاقات گرفته (دریافت نوبت کلینیک یوسف آباد) و به او مراجعه کنید. با او مشورت کرده و اجازه دهید دندان هایتان را بررسی کند. اینکه بیشتر افراد این روش را انتخاب می کنند به این معنی نیست که دندان های شما نیز برای این درمان مناسب است. بنابراین اجازه دهید دندانپزشک تصمیم بگیرد که چه روش درمانی برای شما مناسب است.

منبع

dental

drsunildental

مطالب مشابه

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *