علائم فرسایش مینای دندان

مینای دندان سخت ترین بخش بدن انسان است. اما متاسفانه قابل بازسازی و احیا نیست. بنابراین مراقبت از آن از اهمیت زیادی برخوردار است. مواردی مانند مصرف نوشیدنی های اسیدی، خشکی دهان، رفلاکس معده، برخی داروها مانند آسپیرین و آنتی هیستامین ها، ژنتیک و دندان قروچه می توانند باعث تخریب مینای دندان شوند. اکنون که با برخی از مهمترین علل تخریب مینا آشنا شده اید، شاید از خود بپرسید چگونه می توان علائم فرسایش مینای دندان را دریافت و برای درمان به موقع مراجعه کرد.

علائم فرسایش مینای دندان:

تشخیص زود هنگام علائم فرسایش مینای دندان می تواند در درمان صحیح، کاهش هزینه های درمان و حتی معکوس کردن فرسایش نقش مهمی داشته باشد. با بروز هر یک از علائم زیر هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

حساسیت دندان:

یکی از شایعترین علائم فرسایش مینای دندان حساسیت آنها است. این امر به دلیل کاهش پوشش محافظتی دندان رخ می دهد. هنگام مصرف مواد غذایی بسیار گرم یا سرد، مسواک زدن، قرارگیری دهان در معرض هوای سرد ممکن است دندان شما دچار درد شود.

نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟

هم اکنون با یک کلیک نوبت بگیرید

دندان های زرد:

فرسایش مینا اغلب به تغییر رنگ دندان منجر می شود. در حقیقت مینای دندان شما به قدری نازک شده است که لایه زیرین دندان که زرد است دیده می شود.

لبه های ناهموار در دندان:

هنگامی که مینای دندان از بین می رود، لبه های تیز و خشنی در دندان ایجاد می شود. این مشکل در نهایت می تواند به لب پر شدن و ترک خوردن دندان منجر شود.

نقاط براق روی دندان:

وجود سطوح صاف و براق نشان دهنده فرسایش مینای است. این سطوح نشان می دهند که مواد معدنی دندان شما در برخی نقاط از دست رفته است.

افزایش پوسیدگی دندان:

همانطور که متوجه شده اید، از دست رفتن لایه محافظتی دندان، آن را نسبت به ابتلا به حفره و پوسیدگی مستعد تر می کند. در صورتی که مرتب دچار پوسیدگی می شوید، برای بررسی مینای دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

شکستن دندان:

فرسایش مینا ساختار دندان را ضعیف می کند. در نتیجه دندان ممکن است با هر فشار و ضربه ای دچار ترک و شکستگی شود.

نازک شدن دندان:

هرچه مینای دندان بیشتر فرسایش یابد، دندان نازک تر می شود. از سوی دیگر دندان شما کدر به نظر می رسد، زیرا لایه براق مینا از بین رفته است.

بازسازی مینای دندان:

متاسفانه هیچ راهی برای بازگرداندن مینای دندان وجود ندارد. مینا فاقد سلول های زنده است، بنابراین راهی برای ترمیم وجود ندارد. البته در مراحل بسیاری ابتدایی با مصرف فلوراید می توان از پیشرفت فرسایش جلوگیری کرد و مقداری از مواد معدنی را به دندان بازگرداند. اما به طور کلی در صورتی که لایه محافظتی دندان از بین برود، راهی به جز استفاده از مواد پر کننده، تاج و روکش وجود ندارد. باندینگ روش دیگری است که در موارد فرسایش خفیف مینا به کار می رود. در این روش یک روکش بسیار نازک رزینی روی دندان قرار می گیرد تا از تخریب بیشتر دندان پیشگیری شود.

مراقبت از دندان ها وظیفه مهم هر کسی است که با رعایت نکات بهداشت دهان و دندان و مراجعه برای معاینات شش ماه یکبار به دست می آید.

منبع

arizonafamilydental

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.