علل زرد شدن دندان ها: بیرونی و خارجی

فهرست مطالب

دندان ها به دلایل زیادی تغییر رنگ می دهند. دندانپزشکان علل زرد شدن دندان ها را به دو دسته تقسیم می کنند: تغییر رنگ بیرونی دندان و تغییر رنگ ذاتی دندان.

علل زرد شدن دندان ها:

تغییر رنگ بیرونی:

این نوع تغییر رنگ معمولا سطحی و ظاهری است و دندان به نظر زرد می رسد. به علاوه رنگ دندان در تمام سطح آن یکسان است. این مشکل به طور معمول نتیجه خوردن غذا یا نوشیدن نوشیدنی هایی است که حاوی رنگدانه های بسیار قوی است. احتمالا یکی از بزرگترین علل زرد شدن دندان ها چای سیاه است. غلظت بالایی از تانن موجود در دندان در شکاف های گیر می کند و موجب تغییر رنگ دندان می شود. سایر علل زرد شدن دندان ها در اثر عوامل بیرونی عبارتند از انواع توت ها، قهوه، شراب قرمز و سیگار کشیدن.

تغییر رنگ ذاتی:

این نوع تغییر رنگ معمولا در تمام دندان دیده نمی شود، بلکه معمولا کوچک، موضعی و بسیار تیره است. این لکه ها در دندان بسیار عمیق تر هستند و در بنیان دندان نهفته شده اند. این لکه ها اغلب در اثر عارضه جانبی برخی داروها ظاهر می شود. این مشکل همچنین می تواند در نتیجه تماس بیش از حد با فلوراید، در نتیجه بیماری، و یا در نتیجه دیده شدن لایه عاج دندان در اثر فرسایش لایه مینای دندان بروز می کند.

آیا این لکه ها دارید؟ خوشبختانه راه هایی برای تمیز کردن یا پنهان کردن آنها وجود دارد. به طور کلی پاک کردن لکه های بیرونی بسیار ساده تر از برخورد با لکه های ذاتی است، زیرا لکه های ذاتی معمولا پنهان می شوند.

سفید کردن لکه های خارجی:

این لکه ها را معمولا می توان با روش های مطبی یا کیت های سفید کننده دندان در خانه برطرف کرد. همچنین می توانید با قرقره آب در دهان بعد از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها از ابتلا به لکه جلوگیری کنید. هر کاری که انجام می دهید، دندان های خود را بلافاصله بعد از خوردن غذا مسواک نزنید. زیرا این نوع غذاهای رنگدانه دار به طور کلی اسیدی نیز هستند. بنابراین مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن مواد غذایی اسیدی می تواند لایه مینای دندان را دچار سایش کند.

سفید کردن لکه های ذاتی:

این لکه ها معمولا با راه حل های معمولی سفید کننده درمان نمی شوند و این لکه ها باید پوشانده شوند. این کار را می توان از طریق استفاده از روکش های دندان یا تاج انجام داد. اجتناب از این لکه های دشوارتر است، زیرا ممکن است نتیجه مصرف یک دارو باشد که امکان قطع آن وجود ندارد. از سوی دیگر تعیین مصرف بیش از حد فلوراید تا زمان بروز لکه ها روی دندان غیرممکن است. خوشبختانه استفاده از ونیر و تاج این مشکل را به خوبی حل می کند.

منبع:

cnedental

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *