علل نامرتبی دندان: وراثت و عادات غلط

فهرست مطالب

آیا کسی را می شناسید که دندان هایش به طور طبیعی مرتب باشد؟ اکثر افراد حداقل یک یا دو دندان دارند که در محل مناسب قرار ندارد و برخی دیگر دچار نامرتبی دندان هستند. شلوغی دندان ها علل زیادی دارد. برخی قابل پیشگیری هستند و برخی غیر قابل پیشگیری هستند. در این مطلب شما را با علل نامرتبی دندان آشنا می کنیم.

علل نامرتبی دندان:

نامرتبی دندان منابع مختلفی دارد. برخی ممکن است ژنتیکی باشند و برخی حاصل سبک زندگی و چگونگی مراقبت ما از دندان های خود است. موارد زیر جز رایج ترین علل نامرتبی دندان هستند.

مکیدن انگشت شست:

از آنجا که این عادت در برخی از نوزادان تا سنین کودکی ادامه می یابد، جای تعجب نیست که به رشد دندان های آنها آسیب می زند. مکیدن انگشت باعث جلو آمدن دندان های فک بالا می شود. فشار وارد آمده برای ساعت ها در طول روز موجب حرکت دندان ها و ایجاد حالتی تحت عنوان دندان خرگوشی می شود.

فشار دادن زبان به دندان:

زبان قوی ترین و فعال ترین عضله بدن است و می تواند دندان ها را به خصوص در سال های اولیه رشد حرکت دهد. زبان حتی می تواند پیش از اینکه دندان فرصت رشد کامل را داشته باشد، آن را از جای خود حرکت دهد. چنانچه فرد عادت به فشار دادن زبان خود به دندان داشته باشد یا دچار عارضه ای باشد که برای بلع باید زبان را به دندان فشار دهد، کم کم دچار نامرتبی دندان خواهد شد.

از دست دادن زودهنگام دندان شیری:

دندان های شیری اغلب درست قبل از رشد دندان های دائمی می افتند. این امر موجب می شود که دندان دائمی در حهت و مکان درست رشد کند. اما گاهی برخی افراد دندان های خود را زودتر از موعد از دست می دهند. این حالت موجب می شود که دندان دائمی سر از لثه در بیاورد و در نهایت در جای درست رشد نکند. به همین دلیل مراقبت از دندان های شیری و ترمیم به موقع پوسیدگی ها نباید نادیده گرفته شود.

دندان دائمی اضافی:

در حالی که اکثر افراد سی و دو دندان دارند، بعضی از افراد دندان های بیشتری در دهان خود دارند. به جز دندان عقل که در سال های پس از بلوغ در انتهای دهان رشد می کنند، برخی افراد ممکن است دندان های دیگری نیز داشته باشند که سعی می کنند جایی در دهان برای خود بیابند. این دندان های اضافی موجب شلوغی فک، نامرتبی و کج شدن دندان ها می شوند.

فقدان دندان های کافی:

برخلاف مورد بالا یکی از علل نامرتبی دندان فقدان دندان های کافی است. برخی افراد به صورت ژنتیکی دندان های کمتری دارند. این فقدان موجب بروز شکاف در دهان می شود. در نتیجه دندان ها با استفاده از فضای بیشتر در دهان به حرکت در می آیند و نامرتب می شوند.

دندان های فوق العاده بزرگ:

حتی اگر فک پس از رشد دندان های دائمی به رشد خود ادامه دهد، گاهی دندان های دائمی فرصت و فضای کافی را برای رشد صحیح نخواهند داشت. چنانچه دندان های دائمی بزرگتر از سایز عادی باشند، فک فضای کافی برای رشد تمام دندان ها را نخواهد داشت. در این حالت، دندان های بیمار به صورت کج و نامرتب رشد خواهند کرد.

فک کوچک:

همان طور که داشتن دندان های بزرگ مشکل زاست، کوچک بودن غیر عادی فک نیز شما را دچار مشکل خواهد کرد. فک کوچک حتی می تواند از علل نامرتبی دندان های کوچک نیز به شمار رود. برای اصلاح اندازه فک راهکارهای مختلفی از ابزارهای ارتودنسی تا جراحی پیشنهاد می شود.

برای بررسی و معاینه وضعیت رشد دندان های خود و تشخیص و درمان به موقع نامرتبی دندان ها بهتر است تمام کودکان در سنین 7 تا 10 سال به ارتودنتیست مراجعه کنند.

منبع:

orthodonticslimited

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *