سفید کردن دندان: پاسخ به سوالات مهم

فهرست مطالب

سفید کردن دندان از روش های محبوب در دندانپزشکی زیبایی است که بسیاری از بیماران برای انجام آن مراجعه می کنند. معمولا بیماران در رابطه با این روش سوالات زیادی در ذهن خود دارند. از آنجا که معمولا هزینه های دندانپزشکی زیبایی بالا هستند، این حق شماست که از تمام جنبه های یک روش درمانی آگاهی داشته باشید. آگاهی موجب می شود که بیمار تصمیمات آگاهانه تری بگیرد و مراقبت های لازم برای حفظ نتایج درمانی را بهتر انجام دهد.

دندان هایم چقدر سفید خواهند شد؟

به طور معمول 5 درجه روشن تر حداقل نتیجه کسب شده است، اما گاهی دندان ها تا 8 درجه روشن تر از رنگ اولیه خواهند شد. این امر به میزان لکه، رنگ اولیه، مواد معدنی دندان و ژنتیک بستگی دارد. بنابراین نتیجه نهایی در هر فرد کمی متفاوت خواهد بود. به طور معمول، ما رنگ دندان ها را به دوره نوجوانی شما یا رنگ طبیعی آنها باز خواهیم گرداند. در هر دو صورت، دندان های شما بهتر از امروز خواهند بود.

روند درمان چقدر طول می کشد؟

خود روند درمان حدود 45 دقیقه طول می کشد، اما با احتساب زمان مشاوره و پر کردن فرم ها چیزی در حدود یک ساعت طول می کشد. پس از این زمان می توانید نتایج را به طور واضح ببینید.

آیا در طول روند درمان دچار درد یا حساسیت خواهم شد؟

برای سفید کردن دندان ها از مواد ویژه ای استفاده می شود. دندانپزشک با دقت کافی از بافت نرم دهان شما در برابر این مواد محافظت خواهد کرد تا دچار سوزش و درد نشوید. کمی درد و حساسیت پس از درمان طبیعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نتایج درمانی چقدر دوام خواهند داشت؟

دوام نتایج درمانی به سبک زندگی شما بستگی دارد. با این حال به طور کلی بازگشت نتایج به درجه پیشین حدود یک سال طول می کشد. رعایت توصیه های دندانپزشک مبنی بر مواد غذایی مجاز و غیر مجاز ضروری است. رعایت بهداشت دهان و دندان نیز در حفظ نتایج اهمیت دارد.

آیا سفید کردن دندان ها به آنها آسیب می زند؟

خیر! سفید کردن دندان ها هیچ تاثیر منفی کوتاه مدت و بلند مدتی بر مینای دندان، عاج یا لثه ها ندارد. در واقع، این روش برای بهبود سلامت و بهداشت عمومی دهان و دندان طراحی شده است.

تاریخ ازدواج من در پیش است، چه زمانی باید برای سفید کردن دندان های خود مراجعه کنم؟

معمولا بهتر است 2 تا 3 هفته قبل از تاریخ ازدواج خود برای سفید کردن دندان ها مراجعه کنید. در این مدت، حساسیت دندان های شما نیز به طور کامل رفع شده است و می توانید شب لذت بخشی را داشته باشید. اگر طول در یک سال گذشته دندان های خود را سفید کرده اید، می توانید یک هفته قبل از عورسی مراجعه کنید و از روش تکمیلی استفاده کنید. این کار تنها 20 دقیقه زمان می برد و نتایج خوبی از آن خواهید گرفت.

آیا این روش تاج، روکش و دندان مصنوعی را نیز سفید خواهد کرد؟

سفید کردن دندان ها برای تغییر رنگ روکش، تاج و دندان مصنوعی اثری ندارد. با این حال، این روش رنگ این نوع ترمیم های دندانی را به رنگ اصلی آنها باز خواهد گرداند. با گذشت زمان، روکش و دندان مصنوعی نیز همانند دندان طبیعی تغییر رنگ خواهد داد. در این روش، تمام پلاک ها و لکه هایی که با گذشت زمان بر روی سطح آنها تجمع یافته است برداشته می شوند. اگر روکش یا دندان مصنوعی بیشتر از 4 سال است که در دهان شما قرار دارد، تغییر رنگ آن محسوس خواهد بود. اگر رنگ دندان طبیعی شما روز اول با رنگ دندان مصنوعی تطابق کامل داشته باشد، پس از سفید شدن دندان ها، تفاوتی بین آنها دیده نخواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم اگر مایل به دریافت روکش یا دندان مصنوعی هستید، بهتر است ابتدا دندان های خود را سفید کنید تا تمامی لکه های حاصل از چای و قهوه زدوده شوند و دندان های شما به رنگ طبیعی خود نزدیک شوند.

آیا پیش از سفید کردن دندان ها باید جرم گیری کنم؟

اگر تجمع پلاک و تارتار روی سطح دندان قابل توجه است، جرم گیری دندان ها ضروری است. هر چند در طول درمان تمامی پلاک و تارتار از روی دندان برداشته می شود، اما اگر نیاز به جرم گیری عمیق داشته باشید، این کار باید به صورت جداگانه انجام شود. به جز این مورد، تنها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کافی است.

از آنجا که دندان ها پس از درمان دچار حساسیت می شوند، ترمیم پوسیدگی دندان و درمان بیماری های لثه پیش از سفید کردن دندان ها ضروری است.

چه کسانی نمی توانند دندان های خود را سفید کنند؟

هر چند عوارض مشخصی برای این روش درمانی ذکر نشده است، اما این روش درمانی بهتر است در دوره بارداری و زیر 18 سال انجام نشود.

پس از درمان کدام مواد غذایی ممنوع هستند؟

پس از جلسه سفید کردن دندان، غذاهای مختلف دندان های مروارید رنگ شما را لکه دار می کنند. در میان مواد غذایی ممنوعه پس از سفید کردن دندان شکلات تیره، سوپ های گوجه، چغندر، سس گوجه فرنگی، سس سویا و زغال اخته از همه بدتر هستند. سیگار کشیدن نیز باعث تغییر رنگ دندان ها می شود. اما همه چیز صرفا به خاطر سفیدی دندان نیست. برخی مواد به دلیل بروز درد در دندان ممنوع هستند.

نوشیدنی های تیره:

هر گونه نوشیدنی رنگی می تواند دندان شما را لکه دار کند. اگرچه مایعات شفاف یا سفید مانند آب و شیر مجاز هستند، نوشیدنی های رنگی می توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند. پس از سفید کردن دندان ها توصیه می شود از نوشیدن قهوه، نوشابه های تیره، چای و شراب قرمز تا چند روز اجتناب کنید. در همین راستا، نوشیدنی های طبیعی مانند آب انگور، آب گوجه فرنگی، آب زغال اخته و آب پرتقال نیز برای دندان های سفید شما مضر هستند. برای به حداقل رساندن تماس هرگونه مایع با دندان های خود، می توانید این نوشیدنی ها را از طریق یک نی مصرف کنید.

غذاهای اسیدی:

فرآیند سفید کردن دندان ها می تواند دندان ها را به طور موقت به غذاهای اسیدی و نوشیدنی ها حساس کند، که باعث درد و ناراحتی در هنگام خوردن می شود. مواد غذایی با PH پایین مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو، آناناس، سرکه، ترشی و نوشیدنی های غیر الکلی می توانند اسیدیته بزاق را افزایش دهند. در نتیجه مصرف این مواد می تواند به طور بالقوه باعث آسیب رساندن به دندان های تضعیف شده شما توسط مواد شیمیایی سفید کننده شود. محدود کردن مصرف این مواد می تواند در جلوگیری از درد دندان های حساس به شما کمک کند.

غذا و نوشیدنی های سرد:

تا 36 ساعت پس از سفید کردن، دندان های شما به دمای سرد حساس است. برای کم کردن درد ناشی از حساس شدن دندان ها بهتر است از مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد مانند آب یخ، بستنی، ماست یخ زده و سایر دسرهای یخ زده جلوگیری کنید. اگر حساسیت شما شدید است، از خوردن غذاها مستقیما از یخچال و فریزر پرهیز نکنید و موارد مصرف را در دمای اتاق یا گرم تر مصرف کنید.

عوارض سفید کردن دندان چیست؟

از آنجا که سفید کردن دندان روشی غیر تهاجمی است که در یک جلسه درمانی انجام می گیرد، افراد کمی به عوارض آن فکر می کنند. برخی حتی از عوارض سفید کردن دندان بی خبر هستند و نمی دانند که این روش ممکن است به دندان های آنها آسیب بزند.

عوارض موقت:

بسیاری از عوارض سفید کردن دندان موقت هستند و ظرف چند ساعت تا چند روز از بین می روند. این عوارض ممکن است به دلیل ماهیت ماده بلیچینگ به کار رفته برای سفید کردن دندان و روش انجام کار ایجاد شوند. به طور معمول انجام دادن بلیچینگ در مطب دندانپزشک با عوارض کمتری همراه است و اثربخشی بهتری دارد. برخی از این عوارض موقت عبارتند از:

التهاب لثه:

به دلیل تماس با مواد سفید کننده دندان، لثه ها موقتا قرمز و ملتهب می شوند اما این عارضه ظرف چند ساعت تا چند روز از بین می رود. این عارضه بیشتر در پی استفاده از کیت های خانگی دیده می شود. ممکن است به دلیل بی احتیاطی یا ناآگاهی، فرد مقداری از مواد بلیچینگ را روی لثه بکشد که همین امر باعث سوزش و التهاب لثه می گردد. احتمال بروز این عارضه در پی سفیدکردن دندان ها در مطب دندانپزشک، به دلیل مراقبت و نظارت تخصصی، کمتر است.

حساسیت دندان:

حساسیت یکی از رایج ترین عوارض سفید کردن دندان است. بیمار تا چند روز پس از درمان، دچار حساسیت به دمای سرد و گرم خواهد شد. در صورتی که دندان های شما همواره حساس بوده است، دندانپزشک را از این موضوع آگاه سازید. آگاهی دندانپزشک از مسائل و مشکلات شما، باعث اتخاذ تصمیمات درمانی بهتر برای حفاظت از دندان ها دربرابر عوارض درمانی می شود.

عوارض طولانی مدت:

با وجودی که اغلب عوارض سفید کردن دندان موقت هستند، بلیچینگ دائم و زیاد دندان ها می تواند به مینای دندان آسیب بزند.

در حالی که هدف از سفید کردن دندان ها داشتن لبخندی درخشان تر و زیباتر است، بلیچینگ بیش از حد دندان ها می تواند موجب تغییر رنگ و کدر شدن دندان به دلیل از بین رفتن مینای آن شود. چنانچه مشکل در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان آسیب را با استفاده از دهانشویه تقویت کننده مینای دندان و حاوی فلوراید معکوس کرد. اما در موارد نادر و در صورت بروز آسیب شدید، بیمار به باندینگ یا ونیر پرسلین نیاز خواهد داشت.

این دسته عوارض بسیار نادر هستند و بیشتر در روش های خانگی و بدون نظارت دندانپزشک دیده می شوند. یک دندانپزشک ماهر و متخصص، برای حصول بهترین نتیجه و کاهش ریسک عوارض بر روند درمان نظارت دقیق خواهد داشت. برای حفاظت از دندان های خود در برابر عوارض بلیچینگ دندان، مهم ترین گام یافتن یک دندانپزشک متخصص و باتجربه در زمینه دندانپزشکی زیبایی است. در صورتی که دندان های شما تغییر رنگ یافته و به دنبال داشتن لبخند زیباتری هستید، با کلینیک دندانپزشکی ما تماس حاصل فرمایید.

منبع:

thewhitehouse

livestrong

thedesignersmile

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *