غلبه بر ترس کودک از دندانپزشک: چند راهکار

فهرست مطالب

آیا فرزند شما هم از دندانپزشک می ترسد؟ مراجعه به دندانپزشک به عذاب تبدیل شده است؟ برای دفعه بعد که قرار است به دندان پزشک مراجعه کنید از روش های زیر برای غلبه بر ترس کودک از دندانپزشک استفاده کنید.

راهکارهای غلبه بر ترس کودک از دندانپزشک:

از کودکی شروع کنید:

هر چه کودک در سن پایین تر به دندانپزشک مراجعه کند، انعطاف پذیری وی بیشتر می شود. در صورتی که از زمان رشد اولین دندان های شیری معاینات شش ماه یکبار را جدی بگیرید، در سال های بعد با مشکلات کمتری رو به رو خواهید شد.

همه چیز را ساده نگه دارید:

هنگام آماده شدن برای مراجعه به دندانپزشکی، جزئیات زیادی در اختیار کودک قرار ندهید. جزئیات بیشتر به معنی سوالات بیشتر از سوی کودک است که توضیح هر یک اضطراب وی را افزایش می دهد. هنگام صحبت در مورد دندانپزشکی نگرش مثبت خود را حفظ کنید، اما امید واهی به او ندهید. به او نگویید همه چیز آنجا خوب است. به هر حال در طول درمان اتفاقاتی می افتد که ممکن است کودک اعتمادش را برای همیشه به شما و دندانپزشک از دست بدهد.

مراقب واژگان خود باشید:

از کلماتی مانند درد، آمپول و خون خودداری کنید. اجازه دهید کادر درمان از توضیحات و واژگان خود برای آشنایی با کودک استفاده کنند. شما می توانید از کلمات زیبا استفاده کنید. برای مثال می توانید به کودک بگویید که قرار است دندانپزشک به دنبال تکه های قند در دهانش بگردد و آنها را تمیز کند. یا می توانید به او بگویید که قرار است دندانپزشک لبخند او را ببیند و دندانهایش را بشمارد.

معاینه بازی کنید:

پیش از رفتن به مطب دندانپزشک با کودک خود بازی کنید. تمام آن چیزی که نیاز دارید مسواک و آیینه است. شما دندانپزشک شوید و او بیمار. صدای دریل کردن یا صداهای خشن دیگر از خود درنیاورید و اشاره ای به آنها نکنید. مسواک را نزدیک دهان او ببرید و دندانهایش را با آهنگ زیبا بخوانید. می توانید با استفاده از یک آیینه کوچک نحوه انجام معاینه را برای وی تصویرسازی کنید. این کار را می توانید با استفاده از اسباب بازی نیز انجام دهید.

در مطب دندانپزشکی بزرگسالان شبیه سازی نکنید:

برخی از والدین برای غلبه بر ترس کودک از دندانپزشک او را با خود به مطب دندانپزشکی بزرگسالان می برند. این کار اشتباه است. ممکن است شما خود برای انجام اعمال دندانپزشکی دچار اضطراب شوید و کودک این را حس می کند. در عین حال ممکن است کودک حرف های سایرین در مورد درد در اعمالی مانند عصب کشی و پر کردن را بشنود. از آنجا که کودک خود تجربه ای ندارد این صحبت ها می تواند وحشت آور باشد. ازسوی دیگر محیط دندانپزشکی بزرگسالان شباهتی با محیط پر از رنگ و عروسک مطب های دندانپزشکی اطفال ندارد.

آماده گریه های وحشتناک باشید:

اینکه کودک شما در مطب گریه کند و تمایلی به معاینه شدن توسط یک غریبه نداشته باشد طبیعی است. مطمئن باشید این اولین تجربه دندانپزشک و دستیاران وی از یک کودک نیست. آنها متخصص همین کار هستند. بنابراین نیازی نیست نگران باشید یا کودک را سرزنش کنید. اجازه دهید کادر درمان شما را هدایت کنند. برخی ممکن است از شما بخواهند با فاصله از صندلی معاینه بایستید و دست کودک را در دست بگیرید.

رشوه ندهید:

برای غلبه بر ترس کودک از دندانپزشک به کودک نگویید: «اگر گریه نکنی، بعد از معاینه به تو شکلات می دهم.» کودک از خود می پرسد چه اتفاقی قرار است بیوفتد که من ممکن است گریه کنم؟ این جملات نگرانی وی را افزایش می دهد. از سوی دیگر ارائه شکلات به کودک پیام متناقضی با گفته های شما در مورد سلامت و بهداشت دهان و دندان دارد. در عوض پس از پایان معاینه وی را به خاطر رفتار خوب و شجاعتش تحسین کنید. برای هر بار رفتار خود می توانید به او برچسب بدهید و پس از چند برچسب به او جایزه بدهید.

بر اهمیت بهداشت دهان و دندان تاکید کنید:

به کودک خود اهمیت بهداشت دهان و دندان را آموزش دهید. به او بگویید که معاینه توسط دندانپزشک یک ضرورت است نه یک انتخاب. برای او توضیح دهید که دندانپزشک به قوی ماندن دندان ها برای خوردن غذا کمک می کند.

منبع

parents

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *