لبخند لثه ای: همه چیز درباره آن

فهرست مطالب

در صورتی که در هنگام لبخند زدن قسمت زیادی از لثه و دندان های جلوی شما دیده می شود دچار عارضه ای تحت عنوان لبخند لثه ای هستید. این حالت می تواند برای برخی ناخوشایند باشد و عزت نفس آنان را کاهش دهد. دندانپزشکان در طول کار خود با بیماران زیادی رو به رو می شوند که از لبخند خود ناراضی هستند، اما به تصور آنکه درمانی برای آن وجود ندارد اقدامی نمی کنند. خوشبختانه ما به عنوان متخصصان دندانپزشکی به شما اطمینان می دهیم که این مشکل درمان دارد اما نوع درمان به علت اصلی لبخند لثه ای بستگی دارد. زمانی که علت مشخص شود راه درمان به سوی لبخندی زیبا هموار می شود.

لبخند لثه ای چیست؟

آنچه در واقع به عنوان نمایش بیش از حد لثه در نظر گرفته می شود متفاوت است. مطالعات نشان می دهند که افراد درک متفاوتی از زیبایی شناسی لبخند خود دارند. برای برخی نمایش لثه در حین خندیدن زشت نیست و برخی افراد حتی از مقدار جزئی آن نیز ناراحت می شوند. با این وجود برای اغلب افراد دیده شدن بیش از 2 میلیمتر لثه در حین خندیدن مطلوب شناخته نمی شود.

انواع لبخند لثه ای:

شدت لثه ای بودن لبخند را با اندازه گیری ارتفاع لثه در هنگام خندیدن مشخص می کنند.

خفیف:

در این حالت نسبت ارتفاع لثه نمایان در هنگام خندیدن کمتر از 25 درصد ارتفاع دندان است.

متوسط:

در این حالت نسبت ارتفاع لثه نمایان در هنگام خندیدن بین 25 تا 50 درصد ارتفاع دندان است.

پیشرفته:

در این حالت نسبت ارتفاع لثه نمایان در هنگام خندیدن 50 تا 100 درصد ارتفاع دندان است.

شدید:

در این حالت نسبت ارتفاع لثه نمایان در هنگام خندیدن بیشتر از 100 درصد ارتفاع دندان است.

علل ابتلا به لبخند لثه ای چیست؟

برخی عوامل موجب بروز لبخند لثه ای می شوند. در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم که از همه مهم تر هستند:

فک و دندان:

هنگامی که فک فوقانی طولانی باشد، ممکن است فرد دچار لبخند لثه ای شود. این مسئله اسکلتی است. دندان های فرسوده یا دندان های طولانی نیز ممکن است باعث شکل گیری لبخند لثه ای شوند.

لب ها:

لب ها می توانند نقش مهمی در نمایش لثه بازی کنند. هنگامی که لب بالا خیلی کوتاه است، ممکن است دندان ها و لثه را به طور صحیح پوشش ندهد. بیش فعالی لب بالا نیز می تواند عامل این مشکل باشد. در این صورت، ظاهر فرد در حالت استراحت لب طبیعی است. اما زمانی که فرد حرف می زند یا لبخند می زند لب بیش از حد رو به بالا کشیده می شود.

لثه:

مشکل ممکن است در صورتی رخ دهد که لثه ها بیش از حد طولانی یا بزرگ باشند. در عین حال در صورتی که دندان ها به طور کامل رشد نکنند نیز فرد دچار این عارضه می شود. در این شرایط به دلیل کوتاه بودن دندان و پوشیده شدن توسط بخش زیادی از لثه فرد دارای لبخند زیبایی نخواهد بود.

اگر از لبخند خود رضایت ندارید و بخش زیادی از لثه شما نمایش داده می شود، بهتر است به دندان پزشک خود مراجعه کنید. درمان این عارضه با توجه به علت آن تعیین می شود.

درمان لبخند لثه ای به چه روش هایی انجام می شود؟

فک:

چنانچه علت بروز لبخند لثه ای خفیف باشد و مشکل ناشی از اشکالات فک و دندان باشد، گاهی اوقات می توان از ارتودنسی برای تغییر موقعیت دندان ها و نمایش کمتر لثه استفاده کرد. در صورتی که این روش درمانی انتخاب شود، از بریس های شفاف یا بریس به همراه دستگاه TADS استفاده می شود. این دستگاه ایمپلنت های کوچک تیتانیومی هستند که به استخوان بالای دندان متصل می شوند تا نقطه ای ثابت برای اعمال فشار برای حرکت دادن دندان ایجاد کنند. این دستگاه در واقع نوعی هدگیر است که در داخل دهان قرار می گیرد. شاید کمی ترسناک به نظر برسد اما نگران نباشید. این روش بسیار ساده و موقتی است.

بهترین روش برای درمان لبخند لثه ای متوسط ​​و شدید، جراحی ارتوگناتیک یا جراحی فک همراه با درمان ارتودنسی است. یک جراح، استخوان فک را به مقدار مناسب برمی دارد و سپس در موقعیت ایده آل آن را بالا می برد. در آخر با استفاده از صفحه و پیچ آن را در جای خود محکم می کند. این کار تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و نیاز به بستری در بیمارستان دارد. درمان معمولا با یک سال ارتودنسی شروع می شود. پس از آن جراحی فک انجام می شود و سپس با یک سال ارتودنسی مجدد به اتمام می رسد. با وجودی که بهبودی بعد از عمل طولانی است و هزینه اصلاح لبخند را افزایش می دهد، اما نتایج آن بسیار قابل توجه است.

دندان:

گاهی لبخند لثه ای به دلیل کوتاه بودن دندان ایجاد می شود. در چنین مواردی استفاده از ونیر و تاج می تواند مشکل را تا حد زیادی جبران کند.

لثه:

اگر مشکل به دلیل اضافه بودن بافت لثه باشد، درمان لبخند لثه ای از طریق ژنژیوکتومی انجام خواهد شد. در این روش بافت اضافی لثه برداشته می شود و زیبایی لبخند به آن باز می گردد.

لب:

در صورتی که لبخند لثه ای به دلیل بیش فعالی لب یا لب فوق العاده کوتاه باشد، جراحی تغییر موضع لب و سپس درمان ارتودنسی می تواند یک جایگزین مناسب برای عمل جراحی فک باشد.

کانتورینگ لثه:

روش های برش لثه با عوارض، درد و خونریزی زیاد همراه است. روش های جدید تر برای درمان لبخند لثه ای که شامل استفاده از لیزر در برداشتن بافت اضافی می شود مزیت های زیادی بر روش های تیغ و چاقو دارند. از این میان می توان به کاهش خونریزی، سوزش لثه و بهبودی سریع تر اشاره کرد.

بوتاکس:

بوتاکس درمان پیشرفته ای است که امروزه محبوبیت بیشتری یافته است. این روش بسیار ارزان تر از سایر روش هاست اما موقتی است و تنها سه تا چهار ماه دوام دارد. در این روش به لب بالا مقداری بوتاکس تزریق می شود تا مشکل بالا رفتن بیش از حد لب با فلج شدن عضلات ها از بین برود.

مزایای درمان لبخند لثه ای چیست؟

  • اصلاح خط لثه
  • برداشتن بافت اضافه لثه
  • افزایش اعتماد به نفس بیمار و زیباتر شدن صورت بیمار
  • کوتاه بودن دوره درمان و بهبودی

 

منبع:

moonortho

auraortho

مطالب مشابه

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *