مثلث سیاه بین دندان ها: عامل پوسیدگی دندان

فهرست مطالب

زیبایی لبخند برای تمام افراد در هر سنی اهمیت دارد. تنها دندان های سفید نمی توانند به شما این زیبایی را هدیه دهند. زیبایی لبخند به همکاری دندان، لثه و تناسب فک بستگی دارد. سایز، رنگ و محل قرارگیری هر یک در این زیبایی نقش زیادی دارد. کوچک ترین عدم تناسب می تواند موجب نقص در لبخند شود. وجود مثلث سیاه بین دندان ها از جمله نواقص کوچکی است که کل لبخند را تحت تاثیر قرار می دهد.

با افزایش سن، بیماری های دهان و دندان و لثه افزایش می یابند. در این سن شیوع فاصله های ناخواسته یا مثلث سیاه بین دندان ها نیز بیشتر می شود. متاسفانه، این فواصل سیاه نگاه افراد را به سوی خود می کشد و دندان ها را پیر و سیاه نشان می دهد. این عارضه به خاطر سیاه بودن دندان ها نیست، بلکه به خاطر تضاد بین سفیدی دندان ها، لثه های صورتی و فضای تاریک است.

علل دیده شدن مثلث سیاه بین دندان ها:

ابتلا به مثلت سیاه دلایل متعددی دارد. اولین دلیل صرفا شکل ظاهری برخی از دندان هاست. زمانی که دندان بیشتر شکل مخروطی دارد، در سطح جونده به یکدیگر می رسند اما در خط لثه از یکدیگر فاصله می گیرند. در نتیجه فاصله بزرگتری بین دندان دیده می شود.

دلیل دیگر ابتلا به این مشکل تحلیل لثه است. اگر لثه های حامی دندان به دلیل ابتلا به بیماری لثه یا دیگر مشکلات فک دچار تحلیل شوند، به تدریج متوجه مثلث های سیاهی بین دندان ها خواهید شد. عدم درمان، باعث بزرگ تر شدن این فاصله می شود. تحلیل لثه باعث پایین تر رفتن این مثلث به سمت ریشه دندان می شود. وجود این فاصله در دندان ها تمیز کردن دندان را با مشکل مواجه می کند. در نتیجه این فواصل به محلی برای تجمع پلاک تبدیل می شوند. تجمع پلاک در ناحیه ریشه دندان احتمال تشدید بیماری لثه و پوسیدگی دندان را بیشتر می کند.

لزوم درمان:

حدود یک سوم بزرگسالان به این مشکل دچار می شوند. وجود این مشکل نه تنها باعث مسن دیده شدن لبخند و دندان های فرد می شود، بلکه این فاصله به محلی برای گیر کردن مواد غذایی تبدیل می شود. هر چند وجود این عارضه با عوارضی همچون پوسیدگی دندان همراه است، اما بیشتر بیماران از نظر زیبایی با آن مشکل دارند.

درمان این عارضه به میزان فاصله و علت آن بستگی دارد. در صورتی که با ظاهر لبخند خود مشکل دارید، با متخصصان کلینیک دندانپزشکی ما تماس حاصل فرمایید.

منبع:

bioclearmatrix

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *