مراقبت های دندانی کودکان مبتلا به شکاف لب و کام

فهرست مطالب

به طور کلی مراقبت های دندانی کودکان مبتلا به شکاف لب و کام همانند کودکان عادی است. اما این کودکان به دلیل عارضه خود مشکلات خاصی را تجربه می کنند که نیاز به مراقبت بیشتری دارند. برخی از عوارض این بیماری عبارتند از فقدان چند دندان، دندان اضافی، نامرتبی دندان ها و پوسیدگی.

مراقبت های دندانی کودکان مبتلا به شکاف لب و کام:

مراقبت های اولیه:

مراقبت های اولیه دندانپزشکی در این کودکان همانند دیگر کودکان است و باید دندان های آنها به خوبی با مسواک تمیز شود، از تغذیه خوبی برخوردار شوند و فلوراید درمانی برای کودک انجام شود. به محض اینکه دندان های کودک رشد کردند، دندان باید با استفاده از مسواکی با برس نرم تمیز شود. اگر به دلیل فرم فک و دندان ها یک مسواک نرم قادر به تمیز کردن دندان ها نباشد، استفاده از مسواک مخصوصی تحت عنوان toothette توصیه می شود. این مسواک نوعی اسفنج نرم و دهان شو است که بر روی دسته ای قرار گرفته است و برای تمیز کردن دندان و بافت دهان استفاده می شود. بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند که در صورت وجود مشکلات دندانی خاص، برای انجام مراقبت های دندانی کودکان مبتلا به شکاف لب و کام والدین باید قبل از یک سالگی و حتی زودتر به دندانپزشک مراجعه کنند.

درمان ارتودنسی:

اولین قرار ارتودنسی باید قبل از اینکه دندان های کودک رشد کنند انجام شود. هدف از انجام این جلسه ارزیابی رشد داخلی، به ویژه رشد فک است. پس از رشد دندان ها، والدین باید مجددا به ارتودنتیست مراجعه کنند تا نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت دندان کودک را ارزیابی کند. پس از رشد دندان های دائمی، مراقبت واقعی ارتودنسی آغاز می شود. از آنجا که اغلب این کودکان دچار مشکلات خاصی در دندان های خود می شوند، بیشتر آنها دچار نامرتبی دندان می شوند. در نتیجه درمان ارتودنسی در حدود 8 تا 12 سالگی برای صاف کردن دندان ها آغاز می شود.

پروتزهای دندانی:

متخصص پروتزسازی دندان یکی از اعضای تیم درمان شکاف لب و کام است. برخی از این کودکان از فقدان رشد برخی از دندان ها رنج می برند. بنابراین ممکن است به بریج نیاز داشته باشند. این متخصص مسئول ساخت بریج، دندان های مصنوعی و ابزارهای مخصوص شکاف کام است. در عین حال این متخصص ابزارهای خاصی برای شکاف کام می سازد که ضمن جداسازی بینی از دهان، صدای گفتار بیمار را طبیعی تر می کند. متخصص پروتزسازی دندان در هماهنگی با جراح دهان و پلاستیک و پاتولوژیست گفتار کار می کند.

منبع:

webmd

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *