مزایای دندان مصنوعی جزئی انعطاف پذیر

فهرست مطالب

زمانی که بیمار از پروتزهای جزئی سنتی و فلزی استفاده می کند، طیفی از مشکلات ناراحت کننده را تجربه می کند، که از ناخوشایند بودن اتصالات گرفته تا ظاهر غیر طبیعی فلزی را در بر می گیرند. برای رفع این مشکل، پروتز جزئی انعطاف پذیر در دسترس است که در ساخت آن به جای فلز از نوعی ماده اکریلیک خاص استفاده شده است. حاصل آن مزایای دندان مصنوعی جزئی انعطاف پذیر در کنار چند عیب مختصر است.

مزایای دندان مصنوعی جزئی انعطاف پذیر:

رنگ:

به عنوان یکی از مهمترین مزایای دندان مصنوعی جزئی انعطاف پذیر می توان به طیف رنگی آن اشاره کرد. پایه پروتز انعطاف پذیر به خوبی با بافت دهان شما همرنگ و منطبق می شود. این ماده در طیف سایه های مختلف و طبیعی ارائه می شود و در دهان بیمار تقریبا نامرئی است.

راحتی:

یکی دیگر از مزایای دندان مصنوعی جزئی انعطاف پذیر میزان راحتی آن است. از آنجا که در ساخت آن از مواد نایلون و اکریلیک به جای فلز استفاده شده است، بنابراین سایز کلی آن نازک تر و انعطاف پذیرتر است. این امر باعث می شود که دندان مصنوعی در دهان سبک تر و طبیعی تر حس شود. در مقایسه با مواد فلزی، امکان حساسیت بیمار به مواد مورد استفاده در این نوع پروتز نیز بسیار کمتر است.

طول عمر:

دیگر مزیت این نوع پروتز طول عمر آن است. این نوع پروتز تقریبا غیر قابل شکستن است که به دلیل مواد به کار رفته در آن است. به همین دلیل در صورتی که از دست بیمار به زمین بیوفتد، کمتر دچار آسیب می شود از سوی دیگر، مواد به کار رفته در آن زمانی که در معرض مواد خوراکی، اسیدی و آنزیم های موجود در غذا قرار بگیرند، کمتر دچار فرسایش می شوند.

دندان های باقی مانده در دهان:

یکی از معایب این نوع پروتز نیاز و وابستگی آن به دندان طبیعی است. هر چند پروتز جزئی برای جایگزینی دندان های طبیعی ساخته شده است، اما برای جای گیری به دندان طبیعی نیاز دارد. به همین دلیل نبود دندان طبیعی در دهان بیمار می تواند مانعی برای بهره گیری از سایر مزایای دندان مصنوعی جزئی انعطاف پذیر باشد. از سوی دیگر، هر چه تعداد دندان های طبیعی از دست رفته بیشتر باشد، هزینه ساخت دندان مصنوعی جزئی بیشتر خواهد شد.

اصلاح:

دیگر ضعف این نوع پروتز عدم قابلیت اصلاح و ریلاین در آن است. در عوض کل پروتز جزئی باید تعویض شود. این امر به معنی هزینه و زمان برای ساخت آن است. اما خوشبختانه به دلیل ماهیت انعطاف پذیر این نوع پروتز، نیاز به اصلاح و ریلاین در آن کمتر از سایر پروتزها است.

منبع:

livestrong

مطالب مشابه

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *