مضرات سیگار کشیدن برای دندان:

فهرست مطالب

هر چند در مورد مضرات سیگار کشیدن برای دندان به اندازه سایر اعضای بدن صحبت نمی شود، اما سلامت دهان و دندان شما به قدری اهمیت دارد که خود می تواند انگیزه ای برای ترک باشد. هر کسی می داند که سیگار کشیدن برای سلامت بدن مضر است، اما آیا می دانستید یکی از علل مهم مشکلات دندان نیز هست؟

یک لبخند زیبا برای اغلب بزرگسالان اهمیت دارد. این اولین چیزی است که افراد در هنگام ملاقات یکدیگر به آن توجه می کنند. هیچ کس دوست ندارد لبخندش کدر یا زرد باشد چه برسد به آنکه بوی بدی هم بدهد.

مضرات سیگار کشیدن برای دندان:

طبق تحقیقات، سیگار کشیدن و مصرف دخانیات موجب تغییر رنگ دندان ها، بوی بد دهان و کاهش حس چشایی می شود. با گذشت زمان، سیگار کشیدن می تواند سیستم ایمنی شما را مختل کرده و عوارضی مانند کاهش توانایی بدن برای بهبودی پس از بیماری را ایجاد می کند.

به همین دلیل، سیگار کشیدن یکی از مهم ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری های لثه است. این التهاب می تواند بر استخوان و بافت حامی دندان تاثیر بگذارد و در نهایت باعث از دست رفتن دندان شود.

استفاده از دخانیات ریسک ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد و این عارضه به دلیل تعداد زیاد عروق خونی و گره های لنفاوی در سر و گردن می تواند شدید باشد.

در نهایت، مضرات سیگار کشیدن برای دندان می تواند موجب پوسیدگی دندان و ایجاد چالش برای انجام درمان های دندانپزشکی شود. از آنجا که سیگار موجب تغییر رنگ دندان ها می شود، نتایج حاصل از درمان معمولا ایده آل و بادوام نیست. به علاوه، تحلیل لثه نیز می تواند موجب ایجاد حاشیه های ناهموار خط لثه شود.

ترک سیگار و دندانپزشک:

متخصصان دندانپزشکی می توانند نقش مهمی در ترک سیگار داشته باشند و احتمال موفقیت شما را افزایش دهند. ویژگی های تیم درمانی می تواند این عادت سمج را در شما شکست دهد:

  • توانایی پرسش و مصاحبه با بیمار درباره استفاده از دخانیات
  • بررسی سابقه پزشکی در هر جلسه درمان یا معاینه
  • مهارت های آموزشی و انگیزشی
  • رابطه اعتماد و حمایت بین پزشک و بیمار
  • جلسات پیگیری درمان

به طور معمول باید هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کنید. از این جلسات برای غلبه بر عادت های نادرست خود و حفظ سلامت دندان ها استفاده کنید.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *