ورزش های مفید برای اختلال مفصل فکی گیجگاهی

در یک گفتگوی عادی احتمالا هرگز اسم مفصل فکی گیجگاهی برده نمی شود، اما بدون آن نمی توانید دهان خود را باز و بسته کنید. این مفصل یکی از منحصر به فردترین مفاصل بدن است که قدرت حرکت رو به جلو، رو به عقب و اطراف را دارد. زمانی که مشکلی در این مفصل به وجود آید، دچار درد در فک و نزدیک گوش خود می شوید. با استفاده از ورزش های مفید برای اختلال مفصل فکی گیجگاهی می توانید درد و ناراحتی را تا حدی بهبود بخشید.

 ورزش های مفید برای اختلال مفصل فکی گیجگاهی:

ورزش های تقویتی:

زمانی که دائما  به دلیل اختلال مفصل فکی گیجگاهی دچار درد و ناراحتی هستید، ورزش ممکن است به طور خاص مفید نباشد. در صورتی که درد کاهش یابد، امیدی برای استفاده از برخی ورزش های تقویتی وجود دارد تا از بازگشت درد جلوگیری شود. این تمرینات شامل باز و بسته کردن دهان با ایجاد مقداری فشار روی چانه می شود.

برای انجام تمرین باز شدن تقویتی، یکی از انگشتان شست خود را زیر چانه قرار دهید و به آرامی فشار دهید. همان طور که انگشت خود را فشار می دهید، به آرامی دهان خود را باز کنید، پیش از بستن آن را چند ثانیه باز نگه دارید.


نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟


همین الان کلیک کنید و نوبت بگیرید

برای انجام تمرین بسته شدن تقویتی، انگشت شست را زیر چانه نگه دارید و انگشت اشاره همان دست را بین چانه و لب پایین قرار دهید. در حالیکه دهان خود را می بندید به آرامی فشار دهید.

ورزش های کششی:

کشش آرام فک و ناحیه مفصلی نیز می تواند به کاهش درد اختلال مفصل فکی گیجگاهی کمک کند. یکی از ورزش های مفید برای اختلال مفصل فکی گیجگاهی این است که نوک زبان خود را به سقف دهان فشار دهید. سپس به آرامی تا جایی که درد نداشته باشید، دهان را باز کنید. اگر احساس درد کردید این تمرین را انجام ندهید.

یکی از دیگر ورزش های مفید برای اختلال مفصل فکی گیجگاهی بر حرکت دادن فک تا حد ممکن بدون ایجاد ناراحتی و درد تمرکز دارد. برای انجام این تمرین:

کار را با دهان بسته و در حالت آرامش فک شروع کنید. دندان ها را کمی از هم جدا کنید و در حالیکه به بالا نگاه می کنید، به آرامی دهان را تا حد ممکن باز کنید. دهان را چند ثانیه باز نگه دارید، سپس به آرامی آن را ببندید.

زمانی که دوباره دهان خود را بستید، فک را به طرف چپ حرکت دهید و با چشم هایتان به سمت راست نگاه کنید. سرتان را تکان ندهید. این حالت را چند ثانیه حفظ کنید، سپس به مرکز باز گردید. این تمرین را در حالت برعکس هم انجام دهید.

ورزش های آرامش بخش:

برخی از ورزش های مفید برای اختلال مفصل فکی گیجگاهی باعث آرام شدن درد می شوند. این تمرین ها به خصوص برای درد مرتبط با استرس مفید هستند. در این روش می توانید از تمرینات تنفسی برای آرام کردن تنش عضلات فک استفاده کنید. اگر احساس سفتی عضلات دارید، تا شماره ۵ یا ۱۰ نفس خود را به داخل بکشید و بعد به آرامی نفستان را بیرون بدهید. اگر چه این تمرین، ورزش نیست اما با کاهش استرس می توانید درد و ناراحتی حاصل از اختلال مفصل فکی گیجگاهی را کاهش دهید.

منبع:

colgate

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *