پریودنتیت و علائم بالینی آن چیست؟

پریودنتیت نوعی عفونت جدی لثه است که موجب آسیب به بافت نرم و استخوان حامی دندان می شود. این عفونت در صورت عدم درمان و پیشرفت می تواند موجب از دست رفتن دندان گردد. این عارضه شایع اما قابل پیشگیری است و معمولا نتیجه ضعف در بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن حداقل دو بار در روز، نخ دندان کشیدن به طور روزانه و انجام معاینات منظم دندانپزشکی تا حد زیادی می تواند شانس درمان موفقیت آمیز و گسترش آن را کاهش دهد.

پریودنتیت جز مراحل آخر طیف بیماری های لثه است که با جینجیویت آغاز می شود. در صورتی که فرد در مراحل اولیه بیماری های لثه برای درمان به موقع مراجعه کند هرگز دچار عوارض شدید بیماری های پریودنتال نخواهد شد. درمان بیماری های لثه در مراحل آخر بسیار دشوار و گاه ناممکن است و به از دست رفتن دندان و بروز آسیب جدی به استخوان فک می انجامد.

علائم:

لثه های سالم صاف و صورتی رنگ هستند و به طور کامل در اطراف دندان قرار دارند. نشانه ها و علائم پریودنتیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟

هم اکنون با یک کلیک نوبت بگیرید

• لثه های متورم یا پف کرده
  • بثورات قرمز خال دار یا بنفش
  • لثه های حساس به لمس
  • خونریزی لثه
  • لثه های تحلیل رفته از روی دندان و دندان بلند تر
  • بروز فضاهای جدید بین دندان ها
  • چرک بین دندان ها و لثه
  • نفس بد بو
  • دندان های لق
  • جویدن دردناک
  • تغییر در محل دندان ها

انواع پریودنتیت:

این عارضه چندین نوع دارد که انواع رایج تر آن عبارتند از:

پریودنتیت مزمن:

شایع ترین نوع آن است که اکثرا بزرگسالان را تحت تأثیر قرار میدهد، گرچه کودکان نیز ممکن است مبتلا شوند. این نوع توسط تجمع پلاک ایجاد می شود و شامل تخریب آرام لثه و استخوان می گردد که ممکن است در طول زمان کمی بهبود یابد یا بدتر شود اما در صورت عدم درمان باعث از دست دادن دندان می شود.

پریودنتیت تهاجمی:

معمولا در دوران کودکی شروع می شود و فقط تعداد کمی از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. این عارضه در خانواده شیوع پیدا می کند و در صورت عدم درمان باعث آسیب شدید به استخوان و دندان می شود.

بیماری پریودنتال نکروزان:

که با مرگ بافت لثه، رباط دندان و استخوان حامی دندان ناشی از فقدان جریان خون (نکروز) شناخته می شود. این عارضه موجب ابتلا به عفونت های شدید می گردد. این نوع معمولا در افراد مبتلا به سیستم ایمنی سرکوب شده مانند عفونت HIV، درمان سرطان یا سایر علل نقص ایمنی و سوء تغذیه رخ می دهد.

زمان مراجعه به دندانپزشک:

برنامه توصیه شده دندانپزشک خود را برای انجام معاینات منظم دنبال کنید. چنانچه متوجه علائم پریودنتیت شدید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. هرچه زودتر برای درمان مراجعه کنید، شانس بهبودی و موفقیت درمان بیشتر خواهد بود.

mayoclinic

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.