پیشگیری از پوسیدگی دندان:

فهرست مطالب

رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند کلید پیشگیری از پوسیدگی دندان باشد. با این حال، نکات زیر باز هم می تواند به پیشگیری از این عارضه کمک کند. از دندانپزشک خود برای یافتن بهتری روش پیشگیری برای خود سوال کنید:

پیشگیری از پوسیدگی دندان:

دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید:

حداقل دو بار در روز پس از هر وعده غذایی با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. برای تمیز کردن بین دنان ها، نخ دندان بکشید.

دهان خود را بشویید:

در صورتی که دندانپزشک وجود ریسک فاکتورهای پوسیدگی دندان را در شما تشخیص دهد، ممکن است استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید را به شما توصیه کند.

معاینه منظم توسط دندانپزشک:

برای معاینه و جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند پوسیدگی یا هر نوع مشکل دیگر در دندان را در مراحل اولیه تشخیص دهد. دندانپزشک می تواند بهترین روش درمانی را به شما توصیه کند.

از سیلانت دندانپزشکی استفاده کنید:

سیلانت پوشش محافظتی پلاستیکی است که روی سطح جونده دندان های خلفی کشیده می شود. این ماده شیارهای دندان ها را می بندد و مانع از گیر کردن مواد غذایی و تشکیل پلاک روی آنها می شود. سیلانت برای کودکان در سن مدرسه توصیه می شود. سیلانت می تواند هفت سال یا بیشتر دوام بیاورد اما باید دائما توسط دندانپزشک معاینه شود.

از ریزه خواری پرهیز کنید:

زمانی که هر چیزی به غیر از آب می خورید، به باکتری های دهان خود این فرصت را می دهید که با تولید اسید مینای دندان شما را تخریب کنند. در صورتی که در طول روز عادت به ریزه خواری دارید، دندان های شما تحت حمله مداوم باکتری ها قرار دارند.

غذاهای سالم بخورید:

برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها برای دندان مطلوب تر هستند. از مواد غذایی که به مدت طولانی بین دندان گیر می کنند پرهیز کنید یا پس از مصرف آنها دندان های خود را مسواک کنید. با این حال، برخی مواد غذایی مانند میوه های تازه و سبزیجات باعث جریان یافتن بزاق می شوند. آدامس بدون قند نیز به شسته شدن مواد غذایی از دندان ها کمک می کند.

فلوراید درمانی:

ممکن است دندانپزشک استفاده دوره ای از فلوراید را به شما توصیه کند. ممکن است به شما استفاده از تری های سفارشی یا ژل فلوراید را توصیه کند.

درمان های ترکیبی:

جویدن آدامس حاوی زایلیتول همراه با تجویز فلوراید و دهانشویه آنتی باکتریال می تواند ریسک ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

منبع:

mayoclinic

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *