کشیدن دندان در ارتودنسی

فهرست مطالب

در اغلب موارد بیشتر درهم ریختگی های دندانی را با بریس یا الاینرهای شفاف درمان می کنیم. اما همه در هم ریختگی های دندانی یکسان نیستند و گاهی برای رسیدن به نتایج موفقیت آمیز به روش های بیشتری نیاز است. یکی از پروسه های اضافی که شامل همه نمی شود کشیدن دندان در ارتودنسی است. معمولا بیماران از این روش استقبال نمی کنند. تصور از دست دندان یک دندان برای هر کسی راحت نیست. با این حال گاهی در نبود فضای کافی برای کار، این روش تنها چاره اصلاح لبخند فرد است.

عدم وجود فضای کافی:

مثالی از این شرایط زمانی است دندان های در حال رشد روی سایر دندان ها قرار می گیرند و باعث شلوغی فضای دهان و رشد غیرطبیعی سایر دندان ها می شوند. این فشردگی فضای مورد نیاز برای حرکت دادن دندان ها به موقعیت بهتر را نیز دشوار می کند. به همین دلیل گاهی قبل از شروع درمان کشیدن دندان در ارتودنسی ضروری به نظر می رسد.

کلید موفقیت درمان کشیدن دندان صحیح است. بهترین کاندیدا برای کشیدن دندان در ارتودنسی دندانی است که حداقل تاثیر را بر روی ظاهر و عملکرد دارد. این دندان معمولا دندان نیش درست در لبه منطقه لبخند (دندان های قابل مشاهده در حین لبخند زدن) است.

اشکالات کشیدن دندان در ارتودنسی:

پس از انتخاب دندان و کشیدن آن، نگرانی بعدی ما حفاظت از استخوان در محل دندان کشیده شده است. استخوان های زیر دندان از فشار حاصل از جویدن نفع می برند. این فشار ساخت سلول های جدید و جایگزینی سلول های قبلی را تحریک می کند. بدون این فشار کم کم استخوان تحلیل می رود و بر موفقیت ارتودنسی در آینده تاثیر می گذارد.

برای جلوگیری از این امر دندانپزشک مراقب است که در حین کشیدن دندان به لثه و استخوان آسیب نزند. همچنین پیوندی نیز زیر سوکت خالی قرار می دهد تا رشد استخوان را تحریک کند.

سر خوردن دندان ها به فضای خالی حاصل از کشیدن دندان یکی از دیگر اشکالات این روش است. سر خوردن دندان ها به فضای خالی خود مشکل عظیمی در ارتودنسی به شمار می رود. برای جلوگیری از سر خوردن سایر دندان ها به فضای خالی می توان از یک نگهدارنده فضا استفاده کرد. این روش را می توان با بریس یا الاینر همراه کرد و به موفقیت بالای درمان امیدوار بود.

به طور کلی کشیدن دندان در ارتودنسی به برنامه ریزی دقیقی نیاز دارد که می تواند شامل چند سال باشد. اما نتیجه نهایی ارزش زمان و تلاش شما را دارد.

منبع

gillettedental

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *