اختلال مفصل فکی گیجگاهی: علل، علائم و درمان

اگر صدایی که شنیده اید از آجیلی نیست که دهانتان بوده است، احتمالا از مفصل تمپورومندیبولار (TMJ) بوده است. طبق تحقیقات این عارضه بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. هر چند ممکن است نوعی هشدار باشد، اما صدا دادن فک اغلب اختلالی موقت است یا می تواند نشانه ای از اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMD) باشد.

مفصل تمپورومندیبولار چگونه کار می کند؟

این مفصل می تواند به دو سمت و همچنین عقب و جلو حرکت کند، در نتیجه یکی از پیچیده ترین مفاصل بدن است. این مفصل فک پایین را به استخوان تمپورال کنار سر وصل می کند. این مفصل امکان ایجاد حرکت های مورد نیاز برای حرف زدن، خمیازه کشیدن و جویدن غذا را فراهم می کند. عضلات صورت که به این مفصل متصل هستند این نوع حرکات را کنترل می کنند.

علل اختلال مفصل فکی گیجگاهی:

تروما، جابجایی یا دیسک جابجا شده می تواند موجب صدا دادن فک می شود اما علت دقیق اختلال مفصل فکی گیجگاهی اغلب نامعلوم است. با این وجود، دندان قروچه می تواند باعث درد و سفتی در عضلات صورت شود. این درد به خصوص در حالتی که دندان ها تراز نباشند، شدید تر است. محققان معتقدند که زنان نسبت به اختلال مفصل فکی گیجگاهی حساس تر هستند زیرا کلاژن نگه دارنده دیسک در سوکت در زنان از نظر آناتومیکی متفاوت است. هورمون های زنانه نیز می توانند روی مفصل تاثیر بگذارند.

علائم:

شایع ترین علامت اختلال مفصل فکی گیجگاهی، درد در خود مفصل است. دیگر علائم عبارتند از قفل شدن فک یا ناتوانی در حرکت دادن فک، تغییر در قرارگیری دندان ها روی هم و سردردهای مزمن.

در اغلب افراد، علائم خفیف هستند و به صرعت برطرف می شوند. در سایر بیماران، درد می تواند مزمن و ناتوان کننده باشد. هر بار که نشانه ای از اختلال مفصل فکی گیجگاهی را تجربه می کنید، باید هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

تشخیص:

دندانپزشک نشانه ها و علائم شما را در نظر می گیرد. او علائم ناراحت کننده را بررسی می کند و معاینه دقیقی از شکل حرکات فک و وجود سفتی یا درد در عضلات صورت انجام می دهد. یک رادیوگرافی پانورامیک نیز می تواند وجود مشکل جدی در فک را نشان دهد. در صورتی که به جزئیات بیشتری نیاز باشد، MRI یا CT انجام خواهد شد. دندانپزشک همچنین دیگر علل بروز این ناراحتی را بررسی و رد خواهد کرد. این عوامل عبارتند از عفونت سینوس، دندان درد، گوش درد، آرتریت و حتی برخی از شرایط عصبی.

درمان:

به شدت توصیه می شود که درمان اختلال مفصل فکی گیجگاهی به روش غیر تهاجمی و غیر جراحی انجام شود. اسپلینت یا گارد سفارشی برای تثبیت فک از رایج ترین درمان ها هستند. در از آنجا که در اغلب موارد این عارضه موقت است، روی های زیر برای رفع ناراحتی توصیه می شود:

• مصرف غذاهای نرم
  • قرار دادن یخ روی مفصل