انواع لیزرهای دندانپزشکی: تنوع گزینه های درمان

فهرست مطالب

استفاده از لیزر در انواع روش های درمانی دندانپزشکی رایج تر از قبل شده است. انواع لیزرهای دندانپزشکی به دو دسته تقسیم می شوند. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) لیزرهای بافت سخت و نرم را برای استفاده در درمان دندان های افراد بالغ و کودکان تأیید کرده است. از آنجایی که لیزرهای دندانی دارای ویژگی جذب منحصر به فردی هستند، از هر یک از آنها برای انجام روش های دندانپزشکی خاصی استفاده می شود.

انواع لیزرهای دندانپزشکی:

لیزرهای بافت سخت:

لیزرهای بافت سخت دارای طول موجی هستند که توسط هیدروکسی آپاتیت (کلسیم فسفات موجود در استخوان و دندان) و آب به راحتی جذب می شوند و به همین دلیل برای برش ساختار دندان موثر هستند.

استفاده اولیه از لیزر بافت سخت بریدن استخوان و دندان با دقت بسیار زیاد است. لیزرهای بافت سخت اغلب در آماده سازی یا شکل دادن به دندان ها برای باندینگ، حذف مقادیر کوچک ساختار دندان و تعمیر مقداری از فرسودگی پرشدگی دندان استفاده می شوند.

لیزرهای نرم بافت:

در بین انواع لیزرهای دندانپزشکی لیزر بافت نرم دارای طول موجی است که به راحتی توسط آب و هموگلوبین جذب می شود و در نتیجه آن را برای مدیریت بافت نرم موثرتر می کند. از این ابزار به عنوان بخشی از درمان پریودنتال و برای کشتن باکتری ها و فعال سازی دوباره رشد بافت ها استفاده می شود. لیزر دی اکسید کربن آسیب به بافت اطراف را کاهش می دهد و بافت را سریع تر از روش فیبر نوری حذف می کند.

لیزرهای بافت نرم همزمان با انعقاد رگ های خونی و انتهای عصب عمل می کنند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد بعد از استفاده از لیزر تقریبا هیچ دردی حس نمی کنند. همچنین در لیزرهای بافت نرم بهبودی بافت ها سریع تر انجام می شود. به همین دلیل است که استفاده از این روش هر روز در دندانپزشکی زیبایی رواج بیشتری می یابد.

علاوه بر لیزرهایی که برای برش دهی و شکل دادن به بافت های سخت و نرم مورد استفاده قرار می گیرند، سایر انواع لیزرهای دندانپزشکی به طور خاص برای مشاهده داخل دندان و سلول ها با استفاده از توموگرافی کوئری نوری، یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی، طراحی شده اند.

طبق تحقیقات استفاده از انواع لیزرهای دندانپزشکی با عوارض خاصی در بیماران همراه نیست و برای تمام گروه های سنی مجاز شمرده می شود. این شیوه درمانی با کاهش مدت زمان بهبودی، خونریزی و درد بیمار دارای مزیت های بسیاری بر دیگر روش های درمانی است. به همین دلیل افزایش آگاهی بیماران از تنوع گزینه های درمان می تواند به ایجاد تجربه بهتر از دندانپزشکی برای آنان کمک کند.

منبع

yourdentistryguide

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *