اینله و انله: موارد استفاده و تفاوت آنها با تاج

فهرست مطالب

زمانی که نیمی از دندان از بین رفته است یا پوسیدگی به قدری بزرگ است که دیواره دندان تضعیف شده است، دیگر استفاده از مواد پر کننده راه حل مناسبی نیست. در این موارد یک دندانپزشک ماهر می تواند بین استفاده از اینله، انله و تاج کامل برای شما بهترین را انتخاب کند. اما اینله و انله چیست؟

اینله و انله چیست؟

اینله و انله معمولا از رزین پرسلن، طلا یا کامپوزیت ساخته می شوند. این قطعات به منطقه آسیب دیده دندان متصل می شوند. اینله شبیه مواد پرکننده دندان است و درون پوسیدگی در کاسپ دندان قرار می گیرد. انله پوشش گسترده تری برای پوسیدگی است که برای بازسازی قسمت بزرگتری از کاسپ استفاده می شود. در مواردی که آسیب وارده به دندان به قدری گسترده نیست که شامل استفاده از تاج کامل شود، انله گزینه خوبی برای درمان بیمار است.

به طور سنتی، طلا به عنوان ماده مورد استفاده برای اینله و انله به کار می رفت. با این حال، در سال های اخیر، پرسلین به دلیل استحکام و هم رنگ بودن با دندان به طور فزاینده ای محبوب شده است.

نصب:

برای تکمیل مراحل درمان، هر دو این مواد به دو جلسه درمانی نیاز دارند. در اولین مرحله دندان از پوسیدگی و عفونت تمیز می شود یا پرشدگی قبلی برداشته می شود. سپس دندانپزشک از دندان قالبی تهیه می کند و به آزمایشگاه می فرستد. دندان به طور موقت پانسمان می شود و جلسه بعدی درمان تعیین خواهد شد.

در جلسه دوم، پانسمان موقت برداشته می شود. سپس دندانپزشک تناسب اینله یا انله را با دندان می سنجد. در صورتی که قالب به خوبی در دندان قرار بگیرد، مراحل اتصال آن انجام می شود و دندان در پایان پالیش می شود.

استفاده از اینله به دلیل دشواری در نصب در میانه دندان با هزینه بالاتری نسبت به انله همراه است. با این حال هر دو روش به دلیل ظاهر بسیار طبیعی و فراهم کردن پستی و بلندی طبیعی روی دندان بسیار بهتر از روش های قدیمی پر کردن دندان با آمالگام هستند.

این دو ماده به دلیل جذب بهتر فشار و مقاومت در برابر آن عمر بالاتری نسبت به مواد پرکننده دارند و در برخی موارد حتی تا 30 سال نیز دوام می آورند.

با این وجود در برابر تغییر رنگ مقاومت کمتری دارند و در صورت بروز مشکل باید توسط دندانپزشک بلیچ شوند.

تاج دندان:

در مواردی که پوسیدگی به حدی است که امکان استفاده از هیچ یک از روش های فوق وجود ندارد، تنها باید از تاج برای پوشاندن کل ساختار دندان تا قسمت لثه استفاده کرد. در مقایسه با تاج، استفاده از انله کمتر تهاجمی است زیرا ساختار کمتری از دندان طبیعی فرد جایگزین می شود. هزینه هر دو نسبتا مشابه است، اما انله مقداری ارزان تر تمام می شود.

بنابراین در جایی که مناسب باشد استفاده از اینله و انله بر استفاده از تاج ارجح است، اما باید به یاد داشت که مهارت و تجربه دندانپزشک در جایگذاری صحیح این دو ماده روی دندان در نتیجه درمان اهمیت زیادی دارد.

منبع

abqdentists

مطالب مشابه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *