بیماری لثه در کودکان: انواع و توصیه های درمانی

فهرست مطالب

بیماری لثه در کودکان می تواند رشد دندان های دائمی را تحت تاثیر قرار دهد. برای پیشگیری از مشکلات جدی، درمان این عارضه اهمیت زیادی دارد. این بیماری انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع بیماری لثه در کودکان:

جینجیویت مزمن:

این عارضه در کودکان شایع است و معمولا باعث تورم، قرمزی و خونریزی سریع لثه در کودک می شود. این عارضه با استفاده از مراقبت های روتین دهان و دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، قابل درمان و قابل پیشگیری است. عدم درمان این عارضه، باعث پیشرفت آن به شکل جدی تر بیماری می شود.

پریودنتیت تهاجمی:

پریودنتیت تهاجمی موضعی در نوجوانان و بزرگسالان جوان دیده می شود و عمدتا مولار اول و دندان های نیش را تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه این عارضه با تحلیل شدید استخوان آلوئولار است و به طرز عجیب و غریبی، تشکیل پلاک و تارتار در بیمار بسیار اندک است.

پریودنتیت تهاجمی عمومی:

این عارضه ممکن است در دوران بلوغ شروع شود و کل دهان را شامل می شود. این عارضه با التهاب لثه و تجمع سنگین پلاک و تارتار همراه است. در نهایت می تواند باعث لقی دندان ها شود.

توصیه هایی برای والدین:

تشخیص زودهنگام برای درمان موفقیت آمیز بیماری لثه در کودکان اهمیت زیادی دارد. بنابراین، معاینه کامل لثه ها به عنوان بخشی از معاینه دندانپزشکی در کودکان اهمیت زیادی دارد. آگاه باشید که ابتلای فرزندتان به نوع پیشرفته بیماری لثه می تواند نشانه اولیه یک بیماری سیستمیک باشد. در کودکان مبتلا به پریودنتیت پیشرفته به ویژه شکل مقاوم به درمان آن، انجام ارزیابی عمومی پزشکی ضروری است.

مهم ترین اقدام پیشگیرانه در برابر بیماری پریودنتال رعایت مراقبت های بهداشت دهان و دندان است. اصول مراقبت های بهداشتی عبارتند از:

ایجاد زودهنگام عادات بهداشت دهان و دندان:

به محض اینکه دندان های فرزندتان رشد کرد، مسواک زدن را برای او شروع کنید.

مدل خوب:

خودتان به عنوان والدین بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. کودک باید شاهد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شما باشد.

معاینات دندانپزشکی:

هر شش ماه برای معاینه دندان های فرزندتان مراجعه کنید. مراجعه خانوادگی در نهادینه کردن این عادت در فرزندتان نقش زیادی دارد.

بررسی دهان:

دهان و دندان فرزندتان را از نظر وجود نشانه های بیماری لثه، بوی بد دهان و پوسیدگی معاینه کنید. به محض مشاهده هر گونه خونریزی، قرمزی لثه، تورم لثه و تغییر رنگ دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان زودهنگام به کاهش هزینه ها و پیشگیری از درمان های تهاجمی کمک می کند.

منبع:

perio

مطالب مشابه

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *