بیماری پریودنتال در دوره های مختلف عمر زنان

فهرست مطالب

زنان در دوره های مختلف عمر خود به بیماری های پریودنتال حساس هستند. تغییرات هورمونی مانند بلوغ، قاعدگی، حاملگی، و یائسگی می توانند تامین خون به لثه ها را تحت تاثیر قرار دهند و تجمع پلاک در دندان ها را تشدید کنند. در این دوره ها بدن زنان دچار تغییرات هورمونی می شود که می تواند لثه ها حساس کند و ریسک ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد. در این مطلب بیماری پریودنتال در دوره های مختلف عمر زنان را بررسی می کنیم.

بیماری پریودنتال در دوره های مختلف عمر زنان:

بیماری پریودنتال در دوره های مختلف عمر زنان به دلایل مختلفی بروز می کند. این عارضه در صورتی که بیمار از قبل نیز مستعد بیماری باشد، تشدید خواهد شد. به دلیل شرایط خاص زنان، رعایت بهداشت دهان و دندان با دقت تمام در همه عمر ضروری است.

سال های نوجوانی:

همانطور که دختران به بلوغ می رسند، تولید هورمون های جنسی پروژسترون و استروژن در آنها افزایش می یابد. این افزایش هورمونی می تواند واکنش بافت لثه به پلاک را تشدید کند. لثه ها ممکن است قرمز، حساس و متورم شوند و با مسواک زدن خونریزی کنند. کنترل این موارد در طول درمان ارتودنسی دشوارتر خواهد بود. پس از سال های اولیه نوجوانی، معمولا التهاب و خونریزی کمتر خواهد بود.

چرخه ماهانه:

بیماری پریودنتال در دوره های مختلف عمر زنان از جمله در طی قاعدگی عوارض خاصی دارد. بسیاری از زنان متوجه تغییرات در دهان خود، از جمله لثه های متورم، آفت دهان و تورم غدد بزاقی می شوند. برای زنانی که با پلاک مشکل دارند، از چند روز قبل از شروع دوره خونریزی لثه رخ می دهد. این علائم را نباید نادیده گرفت. با تشخیص این مشکلات، ممکن است دندانپزشک جرم گیری تخصصی، درمان لثه و جرم گیری عمیق را توصیه کند.

بارداری:

بررسی بیماری پریودنتال در دوره های مختلف عمر زنان بدون در نظر گرفتن دوره بارداری ناقص خواهد بود. در طول بارداری، سطح هورمون به طور قابل توجهی افزایش می یابد. ابتلا به جینجیویت، مخصوصا در طول ماه های دوم تا هشتم بارداری، ممکن است منجر به ایجاد لکه های قرمز، ورم یا حساسیت لثه شود که هنگام مسواک زدن فرد دچار خونریزی می شوند. این حساسیت پاسخی تشدید شده به پلاک است و به دلیل افزایش سطح پروژسترون در سیستم بدن است.

تحقیقات نشان داده است که زنان مبتلا به بیماری های پریودنتال در معرض خطر ابتلا به زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد هستند.

داروهای ضد بارداری:

یکی از شایع ترین مشکلات برای خانم هایی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند تورم لثه است. هورمون های درون قرص ها سطح پروژسترون بدن را افزایش می دهد. استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری ممکن است موجب قرمزی، خونریزی و تحریک لثه در پاسخ به هرگونه تحریک کننده موضعی دهان مانند غذا یا پلاک شود. رعایت بهداشت دهان و دندان هنگام مصرف قرص های پیشگیری از بارداری بسیار مهم است.

رسیدن به یائسگی:

تغییرات فیزیکی خاصی در دوره یائسگی در زنان رخ می دهد. این تغییرات عبارتند از: احساس سوزش، احساس تغییر چشایی (شور، فلفل یا ترش)، کاهش جریان بزاق که می تواند منجر به خشکی دهان و حساسیت بیشتر به غذاهای گرم و سرد یا نوشیدنی شود.

برای اطمینان از عدم تاثیر منفی بیماری پریودنتال در دوره های مختلف عمر زنان معاینات دوره ای توسط دندانپزشک و دریافت مشاوره نباید فراموش شود.

منبع:

capitolperiodontal

مطالب مشابه

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *