تأثیر رژیم غذایی و تغذیه بر سلامت دندان

فهرست مطالب

حفظ رژیم غذایی مناسب برای سلامتی دهان و دندان ضروری است. زمان و نحوه مصرف مواد غذایی در سلامت عمومی و سلامت دندان ها و لثه ها تاثیر می گذارد. در این مطلب به تأثیر رژیم غذایی و تغذیه بر سلامت دندان می پردازیم.

شکر، پلاک و پوسیدگی دندان:

رایج ترین تأثیر رژیم غذایی و تغذیه بر سلامت دندان ایجاد پوسیدگی و فرسایش مینای دندان است. غذاهای حاوی هر نوع قند به پوسیدگی دندان کمک می کنند. پلاک، فیلم چسبنده ای از باکتری است که بر روی دندان های شما تجمع می یابد و از شکر موجود در مواد غذایی تغذیه می کند.

تقریبا تمام غذاها، از جمله شیر، نان، غلات، میوه ها و سبزیجات، حاوی فرمی از شکر هستند. با این حال، نمی تواند تمام مواد غذایی محتوی قند را از رژیم غذایی خود حذف کرد، زیرا برخی از این مواد غذایی برای بدن ضروری هستند. برای کنترل میزان شکر دریافتی، برچسب روی مواد غذا را بخوانید و غذاها و نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که حاوی مقدار قند کمی هستند.

غذاها و نوشیدنی هایی که به دندان آسیب می زنند:

هر چه به دفعات بیشتری غذا بخورید و هر چه آن را بیشتر در دهان نگه دارید، آسیب بیشتری به دندان های خود وارد می کنید. در هنگام بررسی تأثیر رژیم غذایی و تغذیه بر سلامت دندان متوجه می شویم که برخی مواد غذایی اثر مخرب تری دارند. به همین دلیل باید در مصرف آنها اعتدال پیشه کرد.

کربوهیدرات:

غذاهای فرآوری شده حاوی کربوهیدرات (چیپس، نان، ماکارونی، شیرینی کراکر، و غیره) درست مانند آب نبات برای دندان مضر هستند. باکتری ها از ذرات باقی مانده غذا در دهان تغذیه می کنند و اسیدی تولید می کنند که منجر به تخریب دندان می شود.

غذاهای جویدنی چسبناک:

کشمش، بار گرانولا، آبنبات ژلی، کارامل، عسل و شربت به دندان ها می چسبند. در نتیجه شستن آنها برای بزاق سخت است. این امر می تواند موجب پوسیدگی دندان شود.

تنقلات شیرین:

اسنک هایی مانند کوکی ها، کیک ها یا سایر غذاهای شیرین حاوی مقادیر زیادی شکر هستند که باعث ایجاد حفره می شوند.

آب نبات و آدامس:

خوردن آب نبات و جویدن آدامس شیرین به طور منظم برای دندان هایتان مضر است. وقتی که آدامس یا آب نبات می خورید، شکر دندان هایتان را می پوشاند، که می تواند منجر به تشکیل حفره شود.

نوشابه های گازدار:

انواع نوشابه ها حاوی مقدار زیادی قند هستند. اسیدی بودن این نوشابه ها نیز برای مینای دندان مضر است. آب میوه ها و سبزیجات نیز به دلیل محتوی قند بالا و اسیدی بودن با نوشابه برابری می کند.

تأثیر رژیم غذایی و تغذیه بر سلامت دندان:

الگوهای تغذیه و انتخاب غذا، به ویژه در کودکان و نوجوانان، عوامل مهمی هستند که بر سرعت پوسیدگی دندان تاثیر می گذارد. دندانپزشکان بر این باورند که کودکانی که بیش از حد نوشابه مصرف می کنند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان و بیماری های جدی مانند دیابت و پوکی استخوان هستند. با این حال، از غذاهای سرشار از کربوهیدرات، و همچنین برخی از میوه ها، آب میوه، کره بادام زمینی، شیرینی کراکر و چیپس سیب زمینی نیز به ایجاد حفره در دندان کودکان کمک می کند.

تأثیر رژیم غذایی و تغذیه بر سلامت دندان در افراد مسن و افراد تحت رژیم های لاغری بیشتر دیده می شود. افراد مسن به دلیل مصرف دارو و قرار گیری تحت درمان های پزشکی ضعیف هستند و به تغذیه دقیق تری نیاز دارند. کاهش اشتها نیز از عوارض رایج در افراد مسن، بیمار و مصرف کنندگان داروهای لاغری است که می تواند موجب کاهش دریافت مواد مغذی شود. کاهش دریافت مواد مغذی با پوکی استخوان، از دست دادن دندان و بیماری های لثه مرتبط است.

افرادی که به شدت دچار کمبود وزن یا اضافه وزن هستند، افرادی که به تازگی وزن از دست داده اند و/یا دچار سوء تغذیه هستند و افرادی که دارو مصرف می کنند (استروئیدها، داروهای سرکوب کننده ایمنی، داروی شیمی درمانی، و غیره)، ممکن است دچار فقر مواد مغذی باشند که می تواند بر وضعیت سلامت دندان های آنها تاثیر منفی داشته باشد.

اگر دچار هر یک از شرایط فوق هستید، با دندانپزشک خود در مورد درمان و بهبود شرایط خود صحبت کنید. لازم است دندانپزشک از سابقه پزشکی، شیوه زندگی و عادات غذایی و داروهای مصرفی شما اطلاع داشته باشد، تا بتواند از خطرات احتمالی برای بهداشت دهان و دندان پیشگیری کند.

منبع:

yourdentistryguide

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *