تاثیر شیر بر سلامت دندان و پیشگیری از پوسیدگی

فهرست مطالب

مصرف منظم محصولات لبنی برای سلامتی دهان و دندان و حتی سلامت استخوان ضروری است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد تاثیر شیر بر سلامت دندان وجود دارد. مطالعه مورد بررسی ما نشان می دهد که پنیر و سایر محصولات لبنی می توانند مانع ابتلا به حفره دندان شوند.

تاثیر شیر بر سلامت دندان:

این مطالعه جامعه آماری 68 نفری با دامنه سنی بین 12 و 15 را مورد بررسی قرار داد. محققان pH دهان شرکت کنندگان را قبل و بعد از مصرف محصولات لبنی مانند شیر، پنیر یا ماست را اندازه گیری کردند. سطح pH کمتر از 5.5 بدین معنی است که شرکت کنندگان در معرض خطر کمتری از نظر فرسایش دندان قرار دارند. در این فرآیند مینای دندان از بین می رود. سطح بالاتر (بالاتر از 5.5) احتمال ابتلا به حفره را در فرد افزایش می دهد.

شرکت کنندگان به گروه های مختلف تقسیم شدند. از گروه اول خواسته شد که پنیر چدار بخورند. از گروه دوم خواسته شد که شیر بنوشند و گروه سوم ماست بدون قند مصرف کردند. هر گروه سه دقیقه برای مصرف محصولات وقت داشتند و سپس آب نوشیدند. سپس محققین سطوح pH دهان شرکت کنندگان را پس از 10، 20 و 30 دقیقه از مصرف اندازه گیری کردند.

نتایج تحقیقات انجام گرفته بر روی تاثیر شیر بر سلامت دندان نشان می دهد که ماست و شیر بدون قند هیچ تاثیری در سطح pH شرکت کنندگان ندارند. با این حال کسانی که پنیر چدار خورده بودند در هر فاصله افزایش سریعی در سطح PH دهان خود داشتند. این امر نشان می دهد که پنیر خاصیت بالایی در مبارزه با پوسیدگی دندان دارد.

این مطالعه نشان می دهد که به دلیل نیاز بیشتر برای جویدن، پنیر قادر به افزایش سطح PH دهان است. جویدن بیشتر باعث تحریک تولید بزاق دهان می شود. بزاق ابزار طبیعی دهان در مبارزه با سطح اسید دهان و پوسیدگی دندان است. علاوه بر این، برخی ترکیبات موجود در پنیر می توانند به مینای دندان بچسبند و به حفاظت از دندان ها در برابر اسید کمک کنند.

نتایج این تحقیق توصیه می کند که وعده های غذایی خود را با یک تکه پنیر به اتمام برسانید.

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز:

به غیر از مصرف لبنیات، ویتامین ها و مواد معدنی زیر نه تنها برای دهان و دندان، بلکه برای کل بدن ضروری هستند:

کلسیم:

استخوان ها، دندان و فک عمدتا از کلسیم ساخته شده اند. کمبود کلسیم در رژیم غذایی شما را در معرض خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه قرار می دهد. کلسیم را می توان از غذا و نوشیدنی های مختلف شامل لبنیات (شیر، پنیر و ماست)، صدف و حتی لوبیا دریافت کرد.

آهن:

کمبود آهن ممکن است منجر به ابتلا به التهاب زبان شود و باعث ایجاد زخم های داخل دهان می شود. گوشت قرمز، جگر، آجیل و ادویه جات از منابع معمول آهن است.

ویتامین B3:

فقدان این ویتامین می تواند باعث زخم دهان همراه با نفس بد بو شود. برای کمک به افزایش ویتامین B3 در بدن باید مقدار زیادی مرغ و ماهی در وعده های غذایی خود بگنجانید.

ویتامین B2 و B12:

فقدان این دو ویتامین نیز می تواند باعث ابتلا به زخم دهان و آفت شود. گوشت قرمز، ماهی، مرغ، کبد و محصولات لبنی منابع عالی این ویتامین ها هستند.

منبع:

greenspointdental

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *