تغییر رنگ دندان ها بعد از عصب کشی: 4 علت مهم

فهرست مطالب

رنگ دندان برای بسیاری اهمیت بالایی دارد. برای برخی افراد دلیل اصلی رعایت اصول بهداشت دهان و دندان پیشگیری از زرد یا سیاه شدن ظاهر دندان هاست. مسواک نزدن و تجمع پلاک اولین دلیل بروز این مشکل است. اما این همه چیز نیست. تغییر رنگ دندان ها بعد از عصب کشی نیز از مواردی است که برای بسیاری از بیماران پیش می آید. در این مطلب شما را با چهار دلیل بروز این مشکل آشنا می کنیم.

چنانچه قسمتی از پالپ دندان درون آن باقی بماند، تغییر رنگ دندان ها بعد از عصب کشی رخ می دهد:

پالپ دندان لایه مرکزی دندان است. ممکن است دندانپزشک سهواً قسمتی از بافت پالپ را در درون دندان جا بگذارد، زیرا گاهی اوقات پالپ کاملاً در مرکز دندان جمع نشده است. در برخی افراد پالپ دندان دارای انشعاباتی است که از محفظه اصلی پالپ خارج شده است. به این انشعابات شاخک های پالپ گفته می شود.

شاخک های پالپ و ضمایم جانبی آن اغلب اوقات در طول معالجه ریشه دست نخوره باقی می مانند. جدا کردن دقیق این بافت و بقایای آن می تواند از تغییر رنگ دندان جلوگیری کند. اگر بعد از معالجه ریشه، تکه ای از پالپ در درون دندان باقی بماند، ممکن است دچار پوسیدگی شده و در نهایت رنگ دندان را تغییر دهد.

درمان:

در صورت تغییر رنگ دندان ها بعد از عصب کشی به دلیل باقی ماندن پالپ، دندان پزشک می تواند با استفاده از روشی به نام بلیچ کردن داخلی مشکل را تا حد زیادی برطرف کند.

چنانچه مواد معالجه ریشه در درون تاج دندان باقی بماند، می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود:

زمانی که دندانپزشکان معالجه ریشه انجام می دهند، پالپ دندان را خارج کرده و جای آن را با سیلر مایع و ماده پرکننده ای جامد و پلاستیکی به نام گوتا پرکا پر می کنند. طبق یکی از تحقیقات، چنانچه بقایای سیلر در تاج دندان باقی بماند، تغییر رنگ دندان ها بعد از عصب کشی محتمل است. همچنین این تحقیقات نشان می دهند که گوتا پرکا نیز می تواند رنگ دندان ها را تغییر دهد.

درمان:

پیشگیری، بهترین راه برای جلوگیری از این نوع تغییر رنگ است. دندانپزشک می تواند با خارج کردن هر گونه ماده مورد استفاده در معالجه ریشه از تاج دندان و ایزوله کردن این مواد در قسمت ریشه، از تغییر رنگ دندان جلوگیری کند.

در عین حال دندان پزشک می تواند از روش بلیچ کردن داخلی نیز استفاده کند. چنانچه مشکل به دلیل سیلری باشد که حاوی ماده فلزی بالایی است این مشکل بعد از مدتی مجدداً بروز می کند.

داروهایی که در معالجه ریشه مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شوند.

گاهی اوقات دندانپزشکان برای معالجه ریشه از داروهای به خصوصی استفاده می کنند تا شانس موفقیت درمان را بالا ببرند. براساس کتاب های دندانپزشکی داروهای مختلفی هستند که به طور بالقوه می توانند باعث تغییر رنگ درونی دندان شوند. داروهایی که بر پایه فنولیک یا یدوفرم هستند، در صورت تماس مستقیم با عاج دندان، گاهی در مدت زمان طولانی دچار نفوذ و اکسیداسیون می شوند. این ترکیبات می توانند رفته رفته باعث تغییر رنگ دندان بعد از عصب کشی شوند.

درمان:

اغلب موارد تغییر رنگ دندان در اثر استفاده از داروهای عصب کشی را می توان با بلیچ دندان برطرف کرد.

بسته به نوع ماده ای که در داخل عاج دندان قرار می گیرد، معالجه ریشه می تواند رنگ دندان را تغییر دهد:

اگر بعد از اتمام معالجه ریشه برای تاج دندان از پرکننده آمالگام (پرکننده نقره ای) استفاده شود، این پرکننده می تواند رنگ دندان را به خاکستری تیره تغییر دهد. می توانید برای جلوگیری از این اتفاق از دندانپزشک خود بخواهید که برای دندان های جلویی شما از پرکننده ای به غیر از آمالگام استفاده کند تا تغییری در نمای لبخندتان ایجاد نشود.

نتیجه گیری:

همانطور که می بینید، علل مختلفی هستند که باعث تغییر رنگ دندان ها بعد از عصب کشی می شوند، اما معمولاً این تغییر رنگ ها برگشت پذیرند. این به این معنی نیست که معالجه ریشه همیشه باعث تغییر رنگ دندان می شود. در حقیقت، بسیاری اوقات معالجه ریشه می تواند دندانی که تغییر رنگ یافته را دوباره سفید کند!

منبع

oralanswers

مطالب مشابه

4 پاسخ

  1. سلام تو تا دندون جلویی من عصب کشی شده الان دندونام تغییر رنگ داده توسی شده احساس مینکم لثه مم تغییر رنگ داده باید چیکار کنم دارم دیوونه میشم😭

  2. سلام من دندون آخر را عصب کشی کردم ولی بلافاصله روز بعد دندون جلویی سیاه شد علتش چیه؟؟؟

  3. سلام من دندان جلویی ام را عصب کشی کردم الان تغییر رنگ داده و بعضی اوقات درد می‌کند .دلیلش چیه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *