تفاوت بین ونیر و لومینیرز: روکش های دندان

فهرست مطالب

وینرهای پرسلین اغلب با لومینرزها اشتباه گرفته می شوند، زیرا هر دو یه به روش های مختلفی مشابه هستند. هر دو از پرسلین نازک تولید می شوند و برای هدف یکسانی به کار می روند. هر دو در دندانپزشکی زیبایی برای اصلاح نواقص دندان به کار می روند. با این حال، تفاوت هایی بین این دو نیز وجود دارد. مهم ترین تفاوت بین ونیر و لومینیرز روش اجرای درمان و تغییرات اعمال شده روی دندان است. لومینیرزها ساختار دندان را تغییر نمی دهند و بنابراین می توانند راه حل بلندمدت بهتری باشند.

کاربردهای ونیرهای و لومینیرز:

هر دو روکش های ونیر و لومینیرز برای اصلاح نواقص دندان به کار می روند. آنها لایه بیرونی دندان های آسیب دیده و شکسته را اصلاح می کنند و آنها را تقویت می کنند. اگر طول تاج دندان شما به اصلاح نیاز داشته باشد، هر دو می توانند برای این مورد به کار گرفته شوند. از ونیر و لومینیرزها می توان برای پوشش دادن روی پر شدگی هایی که دچار تغییر رنگ شده اند یا ظاهر نامناسبی دارند و برای پوشش دادن روی فاصله بین دندان ها استفاده کرد. فواصل بین دندان را می توان با استفاده از ارتودنسی از بین برد، اما ونیر و لومینیرز راه حل سریع تری برای بیمار محسوب می شوند. هر دو از ظاهری طبیعی برخوردار هستند، بسیار محکم هستند و با گذشت زمان تغییر رنگ نمی دهند.

تفاوت بین ونیر و لومینیرز:

ونیر پرسلین:

ونیرها از دو نوع ماده ساخته می شوند: کامپوزیت و پرسلین. پرسلین ها دوام بیشتری دارند و ظاهر آنها طبیعی تر است اما نسبت به ونیر کامپوزیت از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

روش استفاده از ونیر مشکلات خاصی را برای بیمار ایجاد می کند. ونیر باید روی دندان قرار داده شود و برای آنکه دندان بیش از حد بزرگ و غیر طبیعی به نظر برسد، دندانپزشک باید حدود 5 میلی متر از سطح دندان را بزداید. در نتیجه دندان مینای طبیعی خود را از دست می دهد و دیگر با هیچ چیزی به غیر از ونیر محافظت نمی شود. با توجه به اینکه ونیر سفارشی ساز است و می توان آن را به صورت دوره ای تعویض کرد، از این نظر مشکل زیادی وجود نخواهد داشت. با این حال اگر لازم شود که ونیر برداشته شود، دندان دیگر محافظی نخواهد داشت.

لومینیرز:

لومینیرز نوع پیشرفته تر ونیر پرسلین است. آنها کارکرد مشابهی دارند و برای بیمار مزایای یکسانی به همراه می آورند. با این حال به عنوان تفاوت بین ونیر و لومینیرز می توان گفت که قرار دادن لومینیرز به تراشیدن سطح دندان نیازی ندارد و از این نظر راه حل بهتر و بلندمدتی برای بیمار به شمار می رود. زمانی که لومینیرز روی دندان بیمار قرار می گیرد، ساختار طبیعی دندان دست نخورده باقی می ماند.

لومینیرزها بسیار نازک تر از ونیر پرسلین هستند؛ آنها به کلفتی لنز تماسی چشم هستند اما این امر از عمر آنان نمی کاهد. از آنجا که لومینیرز بدون تغییر سطح دندان روی آن قرار می گیرد، به ساختار کلی دندان افزوده می شوند و در ابتدا بیمار احساس می کند دندان بزرگ تر شده است. این احساس پس از مدتی از بین می رود. چنین مزیت افزوده ای نسبت به ونیر پرسلین باعث می شود که دندان همچنان دارای مینای طبیعی خود باشد. در نتیجه اگر لازم باشد لومینیرز از روی دندان برداشته شود، مشکلی برای دندان به وجود نخواهد آمد.

از نظر قیمت، تفاوت بین ونیر و لومینیرز ناچیز است.

منبع:

dentalfind

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *