تهوع حین درمان دندانپزشکی: راه حل

فهرست مطالب

هر کسی دچار رفلکس تهوع می شود. این مکانیسم شما را از ورود اشیا خارجی به مسیر هوایی محافظت می کند. برخی از افراد دچار تهوع حین درمان دندانپزشکی می شوند که درمان را دشوار و حتی غیر ممکن می کند. از روش های زیر برای حل این مشکل می توانید استفاده کنید.

چه چیزی باعث رفلکس افراطی می شود؟

دلایل رفلکس افراطی ممکن است روانشناسی، فیزیولوژیک یا هر دو باشد. برای مثال، ممکن است تجربه بدی در گذشته داشته اید که نزدیک بوده است خفه شوید. دریافت درمان دندانپزشکی شما را به یاد آن تجربه می اندازد. در عین حال ممکن است این عارضه در اثر اضطراب، ترس و احساس بدبختی از بودن در مطب دندانپزشکی حاصل شود.

نکاتی برای کنترل تهوع حین درمان دندانپزشکی:

اگر دچار تهوع حین درمان دندانپزشکی هستید، نگران نباشید شما تنها نیستند. این عارضه به قدری رایج است که تقریبا هر دندانپزشکی به آن برخورده است.

دندانپزشک را از ترس خود مطلع سازید:

سلامت دندان های شما برای سلامت کلی بدن شما حیاتی است. بنابراین اجازه ندهید که تهوع حین درمان دندانپزشکی مانع از مراجعه شما برای معاینه شود. زمانی که به دندانپزشک مراجعه کردید از مشکلات و ترس های خود با متخصص صحبت کنید تا از بهترین روش برای کمک به شما استفاده شود.

از طریق بینی نفس بکشید:

نفس های عمیق بکشید تا آرام شوید و دچار تهوع نشوید. اگر در روز درمان زکام هستید، قرار خود را کنسل کنید. برای اطمینان از راحت نفس کشیدن، پیش از درمان داروی ضداحتقان مصرف کنید.

از اسپری بی حس کننده گلو استفاده کنید:

اسپری های بدون نسخه بی حس کننده می توانند درمان موقتی برای تهوع حین درمان دندانپزشکی باشند. از دو تا سه اسپری پیش از شروع درمان استفاده کنید. بی حسی باید یک ساعت طول بکشد.

روی زبان خود نمک قرار دهید:

دیگر روشی که به کنترل تهوع حین درمان دندانپزشکی کمک می کند، قرار دادن مقدار کمی نمک روی زبان است. در عین حال می توانید مقداری آب نمک قرقره کنید. فراموش نکنید که آب را تف کنید و آن را قورت ندهید.

زمان مناسبی را در روز انتخاب کنید:

ممکن است متوجه شده باشید که در بعضی ساعات روز این حالت در شما شدیدتر است. اگر احساس تهوع شما در طول مسواک زدن در صبح بیشتر است، زمان درمان خود را به انتهای روز به تعویق بیاندازید.

به جای دراز کشیدن بنشینید:

در انجام برخی درمان ها، برای دندانپزشک این امکان وجود دارد که شما را در حالتی درمان کند که مستقیم تر نشسته اید. در این مورد با دندانپزشک خود صحبت کنید.

از شکل خاصی از بی حسی استفاده کنید:

اکسید نیتروژن یا گاز خنده، آرامبخش خوراکی و آرامبخش وریدی سه گزینه ای هستند که به انجام با کیفیت درمان کمک می کنند.

کنترل رفلکس تهوع را تمرین کنید:

هر شب بعد از مسواک زدن دندان ها، به آرامی مسواک را به کام در پشت دهان فشار دهید. احساس تهوع پیدا می کنید اما با تمرکز بر نفس کشیدن از راه بینی می توانید آن را کنترل کنید. به تدریج حساسیت شما کمتر خواهد شد. بنابراین هر شب مسواک را عقب تر ببرید. این تاکتیک شما را برای درمان آماده خواهد کرد.

منبع:

evansondds

مطالب مشابه

9 پاسخ

  1. من دچار حالت تهوع در زمان دندانپزشکی مخصوصا دندانهای انتهایی دهانم هستم هر جا رفتم گفتند نمیشه کاری کرد تعجب میکنم در این متن خوندم راه داره دکترهای ایرانی نمی خوان به خودشون زحمت بدن، متاسفانه

  2. ممنون از راهنماييتون . اما متاسفانه برخي دندانپزشكها خيلي بد اخلاق هستن و با تندي برخورد ميكنن .يكيشون به منشيش گفت ديگه به اين خانم وقت نده!! واقعا فكر نميكنن اين دست خودمون نيست و فيزيولوژيكي هست.براي ادا ريختن كه اونجا نرفتيم براي درمان رفتيم

  3. سلام .من حالم به صورت خیلی جدی بد میشه انقدر حالت تهوع بهم دیت میده که تمام دکترا از دیتم خسته شدن الان ۳ساله که دیگه نمیرم.بهم گفتن که باید برم ببمارستان واتاق عمل وبا حالت بیهوشی درست کنم.جایی سراق دارید برم.تمام دندونام خراب شده

    1. سلام آقای زارع منم این مشکل رو دارم ولی درحال درمان هستم هرروز قاشق پزشکی میزارم دهنم توی خونه و ادامه میدم وبا مسواک سعی میکنم عادی بشه البته سه روز پیش فهمیدم وقرار دو روزه دیگه برم اینطور امتحان میکنم برام عادی بشه
      تو هم امتحان کن مطمعا هستم نتیجه میگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *