تورم لثه پس از ارتودنسی: درمان خانگی و تخصصی

اگر یک روز صبح بیدار شدید و متوجه تورم لثه های خود گشتید، نترسید! در واقع تورم لثه پس از ارتودنسی بسیار شایع است.

سیم و براکت ها برای کمک به صاف شدن دندان ها استفاده می شوند. اما از آنجایی که محکم به دندان می چسبند و به آن فشار وارد می کنند، دهان بیمار ملتهب می شود. با این وجود در اغلب موارد تورم لثه ها پس از ارتودنسی را می توان در خانه درمان کرد.

علل تورم لثه پس از ارتودنسی:

به دلیل وجود سیم و براکت در دهان مسواک زدن به طور کامل دشوار می شود. برخی از افراد با وجود بریس در دهان از کامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن غافل می شوند. نادیده گرفتن تمیز کردن دهان باعث ایجاد پلاک و تجمع باکتری در دهان می گردد که در نهایت منجر به بیماری پریودنتال و التهاب لثه می شود. با این حال بیمار باید بدون در نظر گرفتن التهاب لثه مانند دوران قبل از اورتودنسی، دندان های خود را به طور کامل تمیز کند.

به غیر از تمیز نکردن دندان ها، عامل دیگر تورم لثه پس از ارتودنسی هیپرتروفی یا هیپرپلازی است. در هردو عارضه لثه ها پس از نصب بریس ها بزرگتر می شوند. لثه های بزرگ شده با مصرف مواد غذایی بیشتر تحریک می شوند زیرا بافت غذا به لثه سایش پیدا می کند و موجب تحریک آن می شود.

سومین دلیل تورم لثه پس از ارتودنسی تغییرات هورمونی است. جینجیویت بارداری اصطلاحی است که برای توصیف تورم و درد لثه ها در دوران بارداری استفاده می شود. در واقع، خطر ابتلا به جینجیویت در زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی کمی افزایش می یابد. به همین علت، بسیاری از ارتودنتیست ها معتقدند بهتر است زنان باردار پس از زایمان برای درمان مراجعه کنند. اما اگر زنی پیش از بارداری تحت درمان ارتودنسی قرار داشته باشد، باید جلسات معاینه ارتودنسی خود را به طور منظم ادامه دهد و هر گونه مشکل با لثه های خود را با ارتودنتیست در میان بگذارد.

تغییرات هورمونی در دختران جوان در دوران بلوغ نیز ممکن است باعث تورم و درد لثه با ارتودنسی شود. با این حال، این امر نباید مانعی برای درمان به شمار رود. هر گونه قرمزی، خونریزی و التهاب لثه باید با ارتودنتیست درمیان گذاشته شود.

درمان های خانگی:

برای درمان تورم لثه در خانه می توانید از روش های زیر استفاده کنید. اما هر گونه تداوم درد و خونریزی باید به اطلاع ارتودنتیست برسد.

• از یک مسواک با برس نرم برای تمیز کردن دهان و دندان خود استفاده کنید. دندان های خود را دو بار در روز به مدت دو دقیقه تمیز کنید. از دندانپزشک خود برای یادگیری تکنیک های صحیح مسواک زدن با بریس کمک بگیرید. مسواک خود را هر سه ماه یکبار تعویض کنید.
  • برای تمیز کردن دندان های خود با نخ دندان، از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.
  • از واترجت دندانی برای شستن بقایای غذا از بین دندان های خود استفاده کنید.
  • ½ قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. دهان خود را دو بار در روز با استفاده از این محلول بشویید.
  • از دهانشویه ضد میکروبی استفاده کنید.

درمان جینجیویت:

اگر از دستورالعمل های فوق پیروی کنید و لثه های شما همچنان متورم بود، برای درمان تخصصی باید به ارتودنسی مراجعه کنید. یکی از مسائلی که پزشک بررسی خواهد کرد وجود جینجیویت است. از آنجا که درمان این عارضه در مراحل اولیه بسیار راحت است، در صورت مشاهده خونریزی و تورم لثه هر چه سریع تر به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که مشخص شود تورم لثه به دلیل جینجیویت ایجاد شده است، دندانپزشک برای رفع تارتار و پلاک دندان های شما را به طور کامل تمیز خواهد کرد.

پس از جرم گیری، باید دندان های خود را به صورت دقیق و منظم تمیز کنید. ممکن است برای پیشگیری از تجمع پلاک در آینده، دندانپزشک از شما بخواهد که از دهانشویه ضدمیکروبی استفاده کنید. برای برداشتن ذزات غذا از بین دندان نیز باید حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.

جینجیویت در صورت عدم درمان می تواند موجب جدا شدن لثه و دندان و در نتیجه آسیب به استخوان و بافت دهان شود. در نهایت ممکن است دندان های خود را از دست بدهید. به منظور محافظت از دندان های خود معاینات دندانپزشکی را جدی بگیرید و از انجام عادات زیر خودداری کنید:

• جویدن قلم و ناخن می تواند موجب تورم لثه ها پس از ارتودنسی شود. از وارد کردن فشار به لثه های خود خودداری کنید.
  • زبان خود را به لثه هایتان نمالید و لب های خود را نجوید. این عادات موجب تحریک بیشتر لثه می شوند.
  • از نوشیدن الکل و مصرف سیگار، به ویژه در دوران ارتودنسی، پرهیز کنید.

todaysorthodontist

یک پاسخ