خشکی دهان ناشی از دندان مصنوعی

فهرست مطالب

دندان مصنوعی می تواند کار جویدن غذا و مصرف غذاهای متنوع تر را راحت تر کند. در عین حال، اگر به دلیل بیماری لثه یا سایر مشکلات دهان، دندان های خود را از دست داده باشید، می توانند ظاهر شما را بهبود ببخشد. اما خشکی دهان ناشی از دندان مصنوعی یکی از عوارض جانبی رایج در بیمار است که می تواند باعث ناراحتی و به خطر افتادن سلامت وی شود.

دندان مصنوعی:

پروتز دندان مجموعه ای از دندان های مصنوعی است که برای جایگزینی دندان های طبیعی از دست رفته به کار می رود. ممکن است به یک دست دندان مصنوعی کامل یا جزئی نیاز داشته باشید. پروتزها می توانند دائمی باشند که در این صورت به دهان متصل شده اند و نیازی نیست هر روز در دهان جای گیرند. برخی دیگر نیز قابل جا به جایی هستند و با چسب به لثه ها متصل شده اند.

خشکی دهان ناشی از دندان مصنوعی:

از آنجا که پروتز جایگزین دندان طبیعی و برخی از بافت های اطراف آنها شده است، ایجاد یک تناسب کامل دشوار است. دهان و لثه ها در طول زمان تغییر می کنند که این امر جای گیری دندان مصنوعی را با اشکال مواجه می کند. زمانی که برای اولین بار از پروتز دندان استفاده کنید، به احتمال زیاد به جای خشکی دهان ناشی از دندان مصنوعی دچار ترشح بیش از حد بزاق دهان خواهید شد. با گذشت زمان، پروتز دندانی که به خوبی روی لثه و استخوان قرار نمی گیرد می تواند باعث بروز عارضه ای به نام سندرم سوزش دهان شود. این عارضه اغلب با خشکی دهان ناشی از دندان مصنوعی همراه است.

سایر علل خشکی دهان:

خشکی دهان ناشی از دندان مصنوعی می تواند از علل دیگری نیز ناشی شود. سیگار کشیدن از مهمترین این علل است. مصرف داروهایی که معمولا افراد مسن مصرف می کنند نیز دارای عوارض جانبی از جمله خشکی دهان است. آسیب به اعصاب که در افراد مسن رایج است و ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نیز زمینه ساز این مشکل است.

مقابله با خشکی دهان:

اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، در صورتی که دچار خشکی دهان شده اید برای بررسی تناسب پروتز به دندانپزشک مراجعه کنید. در عین حال، می توانید داروهای مصرفی خود را نیز با پزشک مرور کنید. مکیدن آبنبات بدون قند و نوشیدن مقدار بیشتری آب در طول روز نیز می تواند به شما در حل خشکی دهان ناشی از دندان مصنوعی کمک کند.

منبع:

livestrong

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *