درد لثه ناشی از دندان مصنوعی:

فهرست مطالب

دندان مصنوعی در شکل پروتز کامل یا جزئی، برای جایگزینی دندان های از دست رفته در دهان به کار می روند. آنها ظاهر بیمار و عملکرد دهان و دندان وی را بهبود می بخشند. اما گاهی نیز درد لثه ناشی از دندان مصنوعی بیمار را کلافه می کند. این ناراحتی می تواند علل زیادی داشته باشد که زمانی که علت مشخص شود به راحتی قابل حل است.

تعریف:

یک دندان مصنوعی جزئی جایگزین برخی از دندان های از دست رفته می شود، در حالی که دندان مصنوعی کامل برای مواقعی به کار می رود که فرد تمام دندان های خود را از دست داده است. هر دو نوع پروتز قابل جابه جایی هستند. پروتز جزئی به دندان طبیعی مجاور متصل می شود در حالی که بخشی از دندان مصنوعی کامل به سقف دهان متصل می شود و قسمت پایینی آن پشت لثه های فک پایین قرار می گیرد.

اثرات اولیه:

تا زمان عادت کردن بیمار، درد لثه ناشی از دندان مصنوعی کمی تا حدودی طبیعی است. گاهی پروتزی که کاملا با دهان بیمار متناسب نیست، بیش از حد به استخوان زیر خود فشار وارد می کند. در نتیجه تا زمان اصلاح پروتز، لثه ها آسیب می بینند و دچار نقاط زخمی و آسیب دیده می شوند. این نوع درد و زخم با اصلاح پروتز و رفع فشار زیاد از حد برطرف می شود.

اثرات ثانویه:

گاهی نیز درد لثه ناشی از دندان مصنوعی سال ها پس از استفاده از آن ایجاد می شود. دندان مصنوعی باید بدون هیچ گونه حرکتی روی لثه قرار گیرد. معمولا این تناسب با گذشت زمان تغییر می کند و در نهایت دندان مصنوعی شروع به سایش به لثه ها می کند. این امر باعث درد لثه ناشی از دندان مصنوعی می شود. چسب دندان مصنوعی موجود در داروخانه ها به طور موقت می تواند مشکل را حل کند. این چسب ها با محکم نگه داشتن پروتز در جای خود و پیشگیری از حرکت اضافی آن، موقتا مشکل را حل می کنند. اما در نهایت باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا پروتز برای شما اصلاح شود. در غیر این صورت مشکل عود خواهد کرد.

درمان درد لثه ناشی از دندان مصنوعی:

اگر دچار درد لثه ناشی از دندان مصنوعی شده باشید، پیش از استفاده مجدد از دندان مصنوعی باید درد و التهاب لثه برطرف شود. دندان مصنوعی خود را گاهی از دهان خارج کنید تا اکسیژن به لثه برسد. این کار روند بهبودی را تسریع می بخشد. لثه را با یک دستمال تمیز آغشته به آب گرم ماساژ دهید. این کار باکتری های عامل عفونت را از بین می برد و سوزش لثه را التیام می بخشد. پیش از استفاده از دندان مصنوعی، آن را به طور کامل تمیز کنید تا هرگونه محرک، باکتری و پلاک را از آن بزدایید.

منبع:

livestrong

مطالب مشابه

4 پاسخ

    1. سلام
      من مادرم چند ساله از دندان مصنوعی استفاده میکنه الان چند روزه بشدت یه قسمت از لثه هاش درد میکنه طوری غذا نمیتونه بخوره پیش دندانپزشک هم رفته متوجه نشده لطفا راهنمایی کنید چیکار کنیم.

  1. من دندان مصنوعیموخیلی نازک کردم ولبه هاش نازک وتیزشدن وروی دندونای بالامولثه بالاموزخم کرده تیزشده چکنم

  2. سلام
    من مادرم چند ساله از دندان مصنوعی استفاده میکنه الان چند روزه بشدت یه قسمت از لثه هاش درد میکنه طوری غذا نمیتونه بخوره پیش دندانپزشک هم رفته متوجه نشده لطفا راهنمایی کنید چیکار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *