درمان دندان شکسته: انواع شکستگی و روش های درمان

فهرست مطالب

مینای دندان که دندان های شما را پوشش می دهد قوی ترین بافت در بدن شماست، اما باز هم ممکن است بشکند. دندان ها می توانند از جهات مختلف آسیب ببینند. شاید کاری انجام داده اید که نباید انجام می دادید، مثل بازی کردن فوتبال بدون گارد دهان یا جویدن یک مداد، یا افتادن از بلندی و کارهایی از این قبیل. طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، 9 غذای رایجی که می توانند به دندان های شما آسیب برساند عبارتند از آب نبات های سخت، یخ، مرکبات، قهوه، میوه های خشک، چیپس سیب زمینی، سودا، الکل و نوشیدنی های ورزشی. دلیل آن هر چه باشد، برای درمان دندان شکسته باید هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

انواع شکستن دندان:

شکستن دندان مراحل و انواع مختلفی دارد که از این قرار است.

کریز لاین:

کریز لاین خفیف ترین نوع شکستگی دندان است که به خطوطی ریز و سطحی گفته می شود که تنها مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهند. این خطوط در بزرگسالان رایج است و معمولا هیچ گونه درد و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند. این خطوط کم عمق هستند و معمولا به جز زیبایی تاثیر خاص دیگری ندارند.

شکستگی کاسپ دندان:

شکستن سطح جونده را اصطلاحا شکستگی کاسپ دندان می خوانند. این نوع شکستگی معمولا باعث درد نمی شود.

دندان ترک خورده:

دندان ترک خورده به معنی وجود و گسترش ترک از سطح جونده به سمت ریشه است. تشخیص زود هنگام این مشکل برای نجات دندان مهم است. عدم درمان ترک می تواند به از دست رفتن دندان منجر شود.

دندان نصف شده:

دندان نصف شده نتیجه عدم درمان دندان ترک خورده است. معمولا دندان به قطعات جدا از هم تقسیم می شود. دندان نصف شده را در اغلب موارد نمی توان نجات داد.

شکستگی عمودی ریشه:

این نوع شکستگی از سمت ریشه به سطح دندان می آید. اغلب علائم و نشانه ای ندارد. اما با ملتهب شدن استخوان و لثه وجود مشکل مشخص خواهد شد. معمولا کاری برای نجات دندان نمی توان انجام داد.

درمان دندان شکسته:

برای درمان دندان شکسته می توان از راه های زیر استفاده کرد. با این حال تناسب درمان با شرایط شما را دندانپزشک باید مشخص کند.

باندینگ:

این روش برای درمان ترک، شکستگی جزئی، لب پر شدن و فاصله دندان به کار می رود. باندینگ دندان تا 10 سال عمر می کند. در طول انجام کار به استفاده از بی حسی نیازی نیست مگر اینکه از آن برای درمان پوسیدگی استفاده شود.

ونیرها:

ونیرها پوششی برای نواقص دندان هستند. از ونیرها به دلیل زیبایی و طبیعی بودن آنها استفاده می شود. ونیر به دندان های جلو چسبانده می شود و ظاهر دندان را تغییر می دهد. در صورت مراقبت صحیح ونیر تا 30 سال دوام می آورد.

از ونیر می توان روی یک یا چند دندان بسته به انتخاب بیمار استفاده کرد. با این حال در صورتی که بیمار به دندان قروچه مبتلا است استفاده از این روش برای وی توصیه نمی شود.

تاج:

تاج یکی از روش های رایج درمان دندان شکسته است که برای شکستگی های بسیار شدید همراه با درد در زمان خوردن و آشامیدن استفاده می شود. تاج یکی از روش های محبوب حفظ دندان است که مانند کلاهی روی دندان قرار می گیرد و کارکرد و زیبایی آن را ارتقا می دهد. تاج از افتادن دندان پیشگیری می کند. بدون تاج، دندان آسیب دیده نمی تواند در برابر فشار جویدن مقاومت کند. تاج از پرسلین همرنگ دندان و به صورت سفارشی برای هر بیمار ساخته می شود.

عصب کشی:

به عنوان یکی از دیگر روش های درمان دندان شکسته می توان به عصب کشی اشاره کرد که در موارد گسترش ترک دندان به پالپ و عفونی شدن آن استفاده می شود. پس از عصب کشی معمولا یک تاج روی دندان قرار می گیرد تا از آن در برابر فشار جویدن محافظت کند.

ایمپلنت دندان:

اگر ترکی در دندان خود داشته باشید که زیر خط لثه رفته است، کاری برای نجات دندان شما نمی توان انجام داد. بنابراین باید دندان شما کشیده شود و به جای آن از ایمپلنت استفاده شود. ایمپلنت جایگزین دندان های از دست رفته است و به عنوان ریشه دندان عمل می کند. این روش درمانی از تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند.

اگر احساس می کنید دندان شما ترک خورده یا شکسته است برای پیشگیری از گسترش آسیب و بروز عفونت، همین امروز به دندان پزشک مراجعه کنید.

منبع

acfdga

مطالب مشابه

8 پاسخ

  1. سلام من دندون جلوم یکیش نصفه شکسته جدا شده بعد لثه دقیقاً بالای همان دندان سوراخ شده دندونم سیاه شده😥 لطفا جوابتون رو به ایمیلم ارسال کنید ممنون

      1. سلام, من دندون آسیای وسطیم کلا ترک خورد و نصف شد, چکار باید انجام بدم, قبلا این دندون پر شده بود و عصب کشی شده.

  2. سلام من چن سال پیش تصادف کردم و دندونم شکست
    الان سیاه شده
    برای درمان باید چیکار کنم و هزینه اش چقدر میشه؟
    به نطرتون باید کشیده بشه؟
    اگه جوابم رو بدید ممنون میشم❤

  3. سلام خسته نباشید من دندان اخریم شکسته نصف است درد هم میکند به نظر شما چه کار کنم که این درمان شود خواهشا کمکم کنید ممنوع میشم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *