درمان دنچر استوماتیت: پیشگیری و درمان

دنچر استوماتیت نوعی التهاب حاصل از قارچ کاندیدا در سقف دهان در محل اتصال با دندان مصنوعی یا دیگر ابزارهای ارتودنسی است. عارضه بیشتر در افراد مسن دیده می شود اما ممکن است کودکان تحت درمان با ارتودنسی نیز به آن مبتلا شوند. عدم رعایت بهداشت پروتز دندان مصنوعی یا ارتودنسی مهم ترین علت ابتلا به این عارضه است. درمان دنچر استوماتیت به علت بروز عارضه بستگی دارد اما به طور کلی از روش های زیر انجام می شود.

درمان دنچر استوماتیت:

درمان دنچر استوماتیت به سه مرحله تقسیم می شود. دو مرحله اول توصیه های رایجی هستند که به تمام افراد استفاده کننده از دندان مصنوعی می شود.

پروتز را شب ها از دهان بیرون بیاورید:

همه باید شب هنگام پروتز دندان مصنوعی را از دهان خود بیرون بیاورند. این کار دلایل مهمی نظیر پیشگیری از افزایش تحلیل استخوانی، از دست رفتن دندان های مجاور دندان مصنوعی جزئی و دیگر علل بهداشتی دارد.

پیشگیری از دنچر استوماتیت نیز از دیگر علل این توصیه است. در افراد بیمار، صرفا انجام همین کار ساده موجب درمان دنچر استوماتیت می شود.

با این حال، در برخی افراد این کار کافی نیست و باید سایر روش های درمانی نیز انجام گیرند.

مراقبت از دندان مصنوعی:

• دندان مصنوعی را شب هنگام در آب ساده قرار دهید.
  • دندان مصنوعی روزی دو بار باید تمیز شود. برای این کار آب و صابون کافی است.
  • یک یا دو بار در هفته از محلول تمیز کننده مخصوص دندان مصنوعی استفاده کنید. دندان مصنوعی باید یک شب تا صبح در این محلول غوطه ور شود.

دریافت کمک های پزشکی:

البته به عنوان آخرین راه حل، اگر هیچ یک از روش های فوق طی چند هفته نتوانستند کمکی به درمان دنچر استوماتیت بکنند، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. دندانپزشک می تواند با معاینه بیمار علت واقعی بیماری را شناسایی و آن را درمان کند. در انواع مقاوم به درمان بیماری، استفاده از محلول ضد عفونی کننده، آنتی بیوتیک و کرم های ضد قارچ روی سقف دهان توصیه می شود. در برخی موارد نیز استفاده از قرص های ضد قارچ برای درمان بیماری توصیه می شود.

با این حال، در اغلب بیماران رعایت بهداشت دهان و دندان در از بین رفتن بیماری کافی است. در صورتی که از دندان مصنوعی یا ابزارهای ارتودنسی استفاده می کنید و دچار قرمزی و التهاب سقف دهان شده اید، برای بررسی علت عارضه و دریافت مشاوره درمانی با متخصصان کلینیک دندانپزشکی ما تماس بگیرید.

dentalcarematters